lördag 10 augusti 2019

Salsa de maní

First of all, vill jag dela med mig med av en bild som perfekt sammanfattar skillnaden mellan hundar och katter:

Det är 10:e augusti och skolan börjar om 12 dagar. Det är också Ecuadors nationaldag. 10:e augusti 1811 deklarerade Ecuador sin självständighet, som erkändes 11 år senare av Spanien. Jag hat gjort en krämig, söt och salt jordnötssås: Salsa de maní. Såsen består av jordnötter, vitlök, havremjölk, salt, malen spiskummin, malen koriander, malen paprika och malen cayennepeppar. Sååå krämig och kryddig! Jag åt den med en sked! 😉

Salsa de maní
(Jag fick ca 555 g)

Ingredienser:
4 vitlöksklyftor
200 g naturella jordnötter
Rapsolja 
2 tsk malen spiskummin
1 tsk malen koriander 
1 tsk malen paprika
1 nypa malen cayennepeppar 
5 dl Kaslink Aito Oat Drink Barista 
1 tsk salt 
1 dl Kaslink Aito Oat Drink Barista 

Instruktioner:
Skala och finhacka vitlök. Grovhacka jordnötter. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll rapsolja och jordnötter i en kastrull. Rosta i 3 minuter. Tillsätt rapsolja, vitlök, spiskummin, koriander, paprika och cayennepeppar och fräs i 1 minut. Ta bort kastrullen. Tillsätt havremjölk och salt. Sjuda i 16-17 minuter och rör om varannan minut. Ta bort kastrullen och låt svalna. Mixa med stavmixer, men inte helt slätt. Häll i havremjölk och blanda. Servera varmt. 

Förvaring: Häll i skålar och förvara i kylen.


Tschüss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar