måndag 30 juli 2018

Seffa

Med endast 1 procent batteri kvar lyckades jag av universumets gåva hitta en laddningsstation på Schipol. Schipol är Amsterdams flygplats, FYI. JA! Jag är i Amsterdam just nu! På väg till Schweiz, dock, men har redan resit med allt min kropp har att ge. Min dag började officiellt kl 2 på morgonen. Vi har varit på Kastrup, Brussels Airport och Schipol, och ytterligare Bern Airport om några timmar.




Jag köpte ”Fire and Fury” på Kastrup eftersom jag gick reda på att jag inte kunde sy på flyget, som jag velat, eftersom man inte får ha saxar i handbagaget. 😣


08:20 var vi framme i  Bryssel!
På flygplatsen fanns en jättesöt och trött German Shepherd!
Det var jättekul stämning för det var en DJ mitt i flygplatsen som freestylar! Folk, inklusive mig själv, dansade! 🤟🏻



Anyway.. Glad kröningsdag, eller som marockaner säger på arabiska: ”yawm alearsh saeid”. Ja, idag firas det i hela Marocko för det är deras nationaldag! Dagen firas i ära till 30:e juli 1999 då kungen Mohammed VI blev krönt.

För att fira kan man ju äta klassisk maghrebisk mat. Maghreb är en region i nordvästra Afrika som inkluderar Marocko, Algeriet, Libyen, Mauretanien och Tunisien. Men vad ska man välja? Det finns såå många populära rätter, som shakshuka, (ägg bakade i tomatsås och färsk koriander), kaab el ghzal, (små hornformade kakor), tagine, (gryta), eller harira, (soppa).

Receptet och smaken liknar väldigt mycket mitt recept på gröt, fast gröten är krämigare. Seffa smakar mjukt quinoa och kanel. Mm!

Originalt recept är från


Seffa 
(Jag fick 1 portion, ca 520 g)

Ingredienser:
  • 4 cups boiling water
  • 1 pound (2 2/3 cups) instant couscous
  • Pinch of salt
  • About 1/2 cup sugar
  • 1/2 to 1 teaspoon ground cinnamon, or 1 tablespoon grated orange zest
  • 1/4 cup (1/2 stick) melted unsalted butter or olive oil
  • About 1 1/2 cups milk or almond milk (see Variations below), or 3/4 cup orange juice, or 3/4 cup water and 1 to 4 tablespoons orange blossom water
  • Additional ground cinnamon for garnish


Mitt recept:
1 msk sojamjölk
2 msk rapsolja
6 msk ICA Sötströ 
2 tsk malen kanel

Garnering:
Malen kanel 

Instruktioner:
1. Pour the boiling water over the couscous and salt, cover, and let stand for 10 minutes. (If using regular couscous, after soaking, toss with 1 tablespoon vegetable oil, place in a colander, and steam over boiling water, stirring occasionally, for about 20 minutes.) Stir to fluff.
2. Stir the sugar and cinnamon into the butter. Pour over the couscous and toss to coat. Gradually add enough milk to moisten the couscous.
3. Mound the couscous on a large platter and sprinkle with the additional cinnamon. Or for individual servings, pack into custard cups and invert onto serving plates.

Mina instruktioner:
Häll quinoa, sojamjölk, rapsolja, sötströ och kanel i en skål och blanda. Lägg på tallrik och strö över kanel. Servera varmt.

Förvaring: Täck med aluminiumfolie och förvara i kylen.



Tschüss!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar