torsdag 1 november 2018

Grön gratäng

Glad World Vegan Day! Jag är mjölkfri sedan jag skapade eget ”smör”, men inte riktigt vegan. Jag äter ägg och använder sötningsmedel, och är alltså ”ovo-vegetarian”. 

Jag gjorde den här härligt gröna och hälsosamma gratängen med frysta livsmedel jag hade över. Rolig sak hände faktiskt när jag smakade på den - jag kände inte spenatsmaken. Jag tycker INTE om spenat, men testade och lade till det. Gratängen smakar mest av haricot verts och krämig vegansk ost. 🤤 



Grön gratäng
(Jag fick 3 portioner, ca 1055 g)

Ingredienser:
5 vitlöksklyftor
430 g Violife Mozzarella Flavour Block
100 g fryst tinad spenat
265 g frysta tinade haricot verts
200 g frysta tinade gröna ärtor
100 g Garant Pesto Con Tofu
300 g kokta svarta linser
1/2 tsk salt
1 tsk italiensk krydda
1 krm malen svartpeppar 

Instruktioner:
Skala och finhacka vitlöken. Grovriv osten. Grovhacka spenat och haricot verts. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en ugnsform med rapsolja. Häll spenat, haricot verts och ärtor i formen. Strö över vitlöken och hälften av osten. Fördela ut pesto. Skölj linser i en sil. Häll på linser. Strö över osten och salt, italiensk krydda och svartpeppar. Grädda mitt i ugnen i 1 timme och 28-29 minuter. Servera varmt.

Förvaring: Lägg på tallrikar, täck med aluminiumfolie och förvara i kylen. 



Tschüss!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar