lördag 28 juli 2018

Äpplemos

Det bästa moset ever är äpplemoset! Du kan lätt och snabbt göra ett sockerfritt själv! 

Originalt recept är från


Äpplemos
(Jag fick ca 965 g)

Ingredienser:
Originalt:
  • Valfri mängd äpplen. Tänk på att utan socker blir det en mindre volym och det krävs fler äpplen än till sockrat mos för att få samma mängd. Jag använde ca 12 st äpplen och det blev ca 4,5 dl mos av det.
  • 1/2 dl vatten
  • Citronsaft
  • Valfritt: någon sötning (se ovan i texten), kanelstång, vaniljpulver
  • Valfritt: 1/2 tsk askorbinsyra (askorbinsyra är c-vitamin och gör att äppelmoset inte blir brunt. Använder du citronsaft kan det räcka och då behövs ingen askorbinsyra.)


Mitt recept:
3 msk vatten
4 msk citronsaft
10 äpplen (~ 1570 g)
1 dl vatten
1 krm natriumbensoat 

Instruktioner:
  1. Skala, ta bort kärnhus och skär äpplena i bitar, ca 1-2 cm kuber.
  2. Lägg äppelbitarna i en skål med vatten och en msk citronsaft vart efter så att de inte blir bruna.
  3. Häll bort vattnet och lägg äppelbitarna i en kastrull med 1/2 dl vatten, ev. någon smaksättning så som kanelstång och låt det koka upp.
  4. Låt äpplena sjuda och småkoka på låg värme i ca 15-20 min tills att de har kokat sönder och mosat sig. Rör om några gånger under tiden.
  5. Tillsätt ev. sötning mot slutet (jag smakade på mitt mos och tillsatte ca 2 msk kokossocker).
  6. Om du vill ha ett jämt och klumpfritt mos kan du pressa moset genom en kökssil och sedan eventuellt koka upp det igen.
  7. Rör ut askorbinsyran i lite färdigt mos. Blanda ner i kastrullen.
  8. Häll på glasburk eller mindre plastburkar om du vill frysa in moset.


Mina instruktioner:
Häll vatten och citronsaft i en stor skål. Skölj äpplen i durkslag. Skala och dela med äppelklyftare. Grovhacka klyftorna. Häll äpplebitarna i skålen. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll äpple och vatten i en djup stekpanna. Låt småkoka i 14-15 minuter och rör om vart 2-3:e minut. Ta bort stekpannan och låt svalna. Mixa till ett slätt mos. Blanda lite mos och natriumbensoat i ett glas. Tillsätt och blanda. Servera rumstempererat.

Förvaring: Häll i skål eller glasburk och förvara i kylen.


Tschüss! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar