fredag 12 oktober 2018

Mantecados de Cardamomo

Det är återigen Día de la Hispanidad - alltså Spaniens nationaldag! 

För att testa mitt sm”r ville jag baka kakor. Det var sån perfekt tajming att Spaniens nationaldag och Sm”r kom samtidigt! 

Jag har då bakat ”Mantecados”. Vad är det?

Polvorones är spanska mördegskakor från Andalusien. Polvorones är ovala, mjuka och smuliga kakor, med smör, mandel och kanel, rullade i florsocker. Mantecados är en version av Polvorones, men mantecados är runda och inte rullade i florsocker. 

Men jag la till min egna lilla touch! Trumvirvel.... KARDEMUMMA! GENIALT drag! 🤩 Gräddningen fick hela köket att lukta jul! 

Jag LÄNGTAR till julen! Inte för julklapparna, nej, förra året var det min idé att inte ge julklappar alls. 
Jag ÄLSKAR julbaket! Pepparkakor, lussekatter, kola, knäck, mjuk pepparkaka, snöbollar!


Originalt recept är från
https://www.thespruceeats.com/polvorones-recipe-almond-cookies-3083024



Mantecados de Cardamomo 
(Jag fick 14 5 cm i dm kakor)

Ingredienser:
Originalt:
1 1/2 cups unbleached all-purpose flour
3/4 cup raw almonds
5 oz. (1/2 cup 2 tbsp.) butter or margarine
3/4 cup granulated sugar
1/2 tsp. cinnamon

Mitt recept:
2 dl Risenta Mandelmjöl
2 dl Risenta Kokosmjöl
1/2 tsk malen kardemumma 
1 tsk malen kanel
70 g mjukt sm”r
3 msk ICA Sötströ 

Instruktioner:
01 Preheat the oven to 350 F. Measure and pour flour out onto a cookie sheet. Place in oven and "toast" the flour. Occasionally move the flour around on the sheet, so that it toasts evenly. Leave in oven for about 8 minutes. Remove and set aside.
02 Place raw almonds on another cookie sheet. Toast the almonds until they change color just slightly, about 8 to 10 minutes. Remove and place almonds into a food processor. Process almonds until they are finely ground.
03 Reduce oven temperature to 250 F.
04 Cream butter, sugar and cinnamon together in a large mixing bowl. Add the flour and finely ground almonds and continue mixing. The dough will be very crumbly.
05 Place a sheet of waxed paper on a cutting board or another flat work surface. Press the dough together to form a ball. Then press the dough onto the waxed paper. Carefully flatten it down to about 1/2 inch. Use a cookie cutter to cut out the cookies (you can use any shape you prefer).
06 Use a small spatula to carefully move the cookies from the waxed paper to a cookie sheet for baking since the dough is very dry and flakey.
07 Bake cookies for 25 to 30 minutes. Allow cookies to cool completely before removing them from the cookie sheets. Take special care not to break them.

Mina instruktioner:
Sätt ugnen på 175 grader. Lägg bakplåtspapper på en bakplåt. Strö över mandelmjöl. Rosta mitt i ugnen i 8-9 minuter. Ta ut plåten och stäng av ugnen. Låt svalna 30 minuter. Blanda mandelmjöl, kokosmjöl, kardemumma och kanel i en skål. Rör sm”r och sötströ mjukt 1 minut i en annan skål. Tillsätt de torra ingredienserna. Knåda till en smulig deg. Platta ut lite deg till 2 cm hög. Ta ut en rund kaka. Flytta degen och upprepa. Sätt ugnen på 125 grader. Grädda mitt i ugnen i 42-43 minuter. Låt svalna helt, minst 1 timme. Servera varmt.

Förvaring: Lägg i täta plastpåsar och förvara i kylen.


Tschüss!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar