lördag 21 juli 2018

Sauce Béchamel

Idag var jag på min första vegetariska grillskola! Jag har lärt mig om direkt och indirekt värme och har grillat! 



Jag grillade portabello med vegansk ost, cayennepeppar, salt, hackad lök och vitlök. 



Béchamelsås är ju kopplat till franska cuisinen och är en av de fem ”modersåserna”. Men lustigt nog föddes den i Toscana, Italien. Mest kända rätten som använder Béchamelsås är lasagne, men vit sås, alltså Béchamelsås, är grunden till flera såser. Visste du att när man sås till lasagne så gör man först en Béchamelsås och mornaysås när man lägger till osten?

Observera att såsen tjocknar när den svalnar, så gör inte mitt misstag första gången och koka för länge!

Originalt recept är från



Sauce Béchamel 
(Jag fick ca 565 g)

Ingredienser:
Originalt:
  • 3 Tbsp Olive Oil
  • 2 Tbsp All Purpose Flour
  • 2 Cups Soy Milk (or other non-dairy milk)


Spices to taste:

  • Black Pepper
  • Sea Salt


Mitt recept: 
5 msk olivolja
5 msk Risenta Sojamjöl
8 dl sojamjölk
1 krm salt
1 nypa malen svartpeppar 

Instruktioner:
  1. Add the oil to a pot on the stove and heat it at medium to high heat.
  2. As the oil heats, sift the flour and add to the pan stirring vigorously.
  3. Fry the flour in the oil for a bit, stirring vigorously, don’t allow it to burn, turn down your heat if it starts to stick at any point.
  4. Add the soy milk or other non-dairy milk and continue to stir and allow the sauce to gradually thicken.
  5. You will usually get to the right thickness after it has reached boiling point and boiled for a few minutes.
  6. When you’ve reached the desired thickness (keep in mind that the sauce will continue to thicken as it cools), remove from the heat and add any spices you choose, such as some salt and black pepper or garlic spice or whatever you choose.

Mina instruktioner:
Värm en spisplatta på medelvärme. Häll olivolja i en stor kastrull och värm. Häll sojamjöl i en skål och ”krossa” klumpar. Tillsätt sojamjöl och rör konstant i 1 minut. Ta bort kastrullen. Höj värmen. Häll i sojamjölken. Koka 4-5 minuter under konstant omrörning. Ta bort kastrullen och blanda i salt och svartpeppar. 

Förvaring: Häll i skål, täck med aluminiumfolie och förvara i kylen. 



Tschüss! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar