onsdag 1 augusti 2018

Vaniljmilkshake

Det är inte bara Schweiz nationaldag. Det är också Milkshake Day! 

När uppstod milkshakes, undrade jag. De första versionerna på 1800-talet var inte lika de vi har idag och innehöll whisky och ägg. Vid 1900 hade tydligen termen ändrats och syftade till en alkohol- och äggfri dryck med choklad-, jordgubb- eller vaniljsirap, säger Wikipedia. Personen som ska ha tagit drycken och varit först med att ha lagt till glass var Ivar Coulson.

Jag vill vara tydlig med att jag inte menar fet kokosmjölk på burk till detta recept. Jag tycker ofta när jag läser recept att de inte tydliggör om de menar tjock kokosmjölk på burk eller kokosvatten/kokosdryck i mjölkpaket. Jag brukar alltid använda sojamjölk, men jag ville få milkshaken klassiskt vit, vilket sojamjölken tyvärr inte är. 



Vaniljmilkshake 
(Jag fick 2 35 cl glas)

Ingredienser:
200 g tinad vaniljglass
4 msk kokosdryck

Instruktioner:
Häll glass och kokosdryck i en mixer. Mixa 1-2 minuter. Servera kallt.

Förvaring: Häll i glas och förvara i kylen.



Tschüss! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar