onsdag 16 januari 2019

Broccoli- och morotssoppa

Jag har blivit vegan, som någon kanske märkt. I början av januari la jag till en underrubrik som säger hur många recept på bloggen är vegetariska, glutenfria, äggfria, mjölkfria, sockerfria och veganska. Bra, va? 

Men jag äter inte ALLT utom animalier för att jag är vegan. Jag äter inte:
Kött, fisk, fågel
Ägg
Mjölk
Socker, i formar som maltodextrin, glykos, dextros eller fruktos heller
Gluten

Ooch jag är low-carb. Nu tänker du kanske på dieter som LCHF, GI och paleo. Men skillnaden är att jag inte äter ingredienserna ovanför, vilket man gör i de dieterna. Det närmaste till vad jag äter är nog keto. 

I alla fall, jag äter inte kolhydratrika produkter och ingredienser, så mycket som det går. Jag har sedan december ändrat mediciner till veganska. Tyvärr så innehåller de veganska medicinerna då sackaros och majsstärkelse, som jag inte äter i mat, men jag får tolerera det i medicinen. 

Det som jag inte äter är potatis, sötpotatis, stärkelse av majs, potatis, tapioka och ris. Dessa har nämligen väldigt höga kolhydratmängder. Ni vet att det fick bra och dåliga kolhydrater, väl? Inte för att komplicera det, men det finns långsamma och snabba kolhydrater, alltså det går antingen snabbt i ämnesomsättningen eller inte. De snabba är DÅLIGA för hälsan. De finns i pasta, vitt ris, potatis, palsternacka. De ger snabb energi, men det går snabbt till noll och då vill man äta mer för att få energikicken igen. 

De långsamma är BRA. Finns i äpple, morot, paprika, linser, bönor. Alla jag ÄLSKAR! 🤤🍏

Why am I telling you this? För att det är Internationella LCHF-dagen idag! Jag presenterar för er en low-carb soppa. Den här långsamma kolhydrater från
Lök, 7.3 g kolhydrater per 100 g
Vitlök, 31 g kolhydrater per 100 g (en klyfta är 3 g och har 0.3 g kolhydrater(
Kokt broccoli, 6.2 g kolhydrater per 100 g
Kokt morot, 6.6 g kolhydrater per 100 g

Det är vääldigt lite! Jämför med 
kokt palsternacka, 16.3 g kolhydrater per 100 g
Kokt potatis utan salt, 17.5 g kolhydrater per 100 g


I alla fall, tänk på att inte äta potatis, pasta, ris och snabbmat varje dag!




Broccoli- och morotssoppa
(Jag fick 3 80 cl skålar) (⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️)

Ingredienser:
2 gula lökar
4 vitlöksklyftor 
400 g fryst tinad broccoli 
505 g morötter
Olivolja
16 dl vatten
1 tsk salt 
1 krm malen svartpeppar
1 msk italiensk krydda 

Instruktioner:
Skala och grovhacka lök och vitlök. Grovhacka broccoli. Skala och grovhacka morötter. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll olivolja, lök och vitlök i en traktörpanna. Fräs i 1 minut. Tillsätt broccoli och fräs i 2 minuter. Häll i morötter och fräs i 4 minuter. Ställ pannan åt sidan. Tillsätt vatten, salt, svartpeppar och italiensk krydda. Koka i 23-24 minuter. Servera varmt.

Förvaring: Häll i skålar och förvara i kylen.


Tschüss!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar