lördag 25 augusti 2018

Banana split

Vilken succé David Stricklers uppfinning fick! Visste du att David, en 23-årig apotekare uppfann banana split 1904? 114 år sen!! För att den blev så populär och kärt älskad så firas  Banana Split Day varje år 25:e augusti.

Banana split kan se ut på flera olika sätt, men innehåller i princip alltid banan, glass, vispgrädde, sås och toppingar, som körsbär eller strössel. Jag ÄLSKAR söts körsbär och äter galet mycket av det på sommaren, men jag tycker inte de passar på min banana split. Därför valde jag jordgubbar! 



Banana split
(Jag fick 1 portion)

Ingredienser:
1 dl kylskåpskall Alpro Soya Airy & Creamy
1 omogen banan (~ 160 g)
155 g tinad vaniljglass
2 färska jordgubbar (~ 45 g)

Instruktioner:
Vispa grädden riktigt tjock så den går att spritsa i en skål med elvisp, ca
Skala och dela bananen på långsidan. Lägg halvorna på varsin långsida på en tallrik med skurna sidan inåt. Forma runda kulor av glassen och lägg emellan. Spritsa på grädden. Häll över chokladsås. Skölj, snoppa och halvera jordgubbarna. Lägg på jordgubbshalvorna. Servera kallt.

Förvaring: Täck med aluminiumfolie och förvara i kylen.



Tschüss!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar