onsdag 11 juli 2018

Suutei Tsai

Det som kommer komma nu är ett recept på grönt te med.. salt. Ja, salt. För idag är det Mongoliets nationaldag! 11:e juli 1921 fick Mongoliet sin självständighet från Kina, som hade haft kontroll sedan 1600-talet. 
Suutei Tsai betyder ”mjölkte” och består av grönt te, vatten, mjölk och salt. Jag har aldrig varit stort fan av grönt te, men jag bestämde mig för att testa när jag läste om andra som gjort det och tyckte om det. 

Så jag köpte Garants gröna te med citrus, vilket jag måste säga är det godaste gröna teet jag någonsin druckit. Men var det teet som gjorde suutei Tsai så gott? Så jag köpte ett annat grönt te och det var fortfarande gott, men det behövdes mer salt för att uppnå smaken. Men använd det godaste gröna teet och inte ett starkt, så blir det godare. 

Enligt tradition så rör man inte om när man gör teet. Man använder soppslev och tar upp te, sen låter man det rinna ner. 

Originalt recept är från 


Suutei Tsai
(Jag fick ca 640 ml)

Ingredienser:
Originalt:
  • 2 cups water
  • green tea (2 bags or 1 tsp per cup green tea leaves)
  • 2 cups milk
  • salt to taste


Mitt recept: 
4 dl vatten
2 tepåsar Garant Grönt Te Citrus
4 dl sojamjölk
1 nypa salt

Instruktioner:
  1. Put the tea and water in a sauce pan and bring to a boil.
  2. Now add the milk and boil again.
  3. Use a ladle to lift the liquid and let it spill back into the pot as opposed to stirring.
  4. Season with salt to taste and then strain into a teapot.
  5. Serve in small bowls with the meal.

Mina instruktioner:
Värm en spisplatta på hög värme. Öppna förpackningarna och lägg tepåsar och vatten i en 3-liters kastrull. Låt koka i ca 10 sekunder. Ta bort kastrullen. Tillsätt sojamjölk. Låt koka i 3-4 minuter. Rör inte om, utan använd en soppslev, ta upp te från kastrullen och låt rinna ner. Ta bort kastrullen. Blanda i salt. Ta ut tepåsarna. Servera varmt. 

Förvaring: Häll i koppar och förvara i kylen.



Tschüss! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar