onsdag 19 december 2018

Vispgr”dde

Vispgrädde av BARA sojamjölk och rapsolja!! Was?? OBSERVERA att den inte är vispbar! Nästa recept är vispbar!!

Yes, it is possible! Stor fördel: det är billigare än köpt vegansk vispgrädde! 

För att göra vispgrädde använder jag 300 ml, ca 1/3 av 1 L Sojamjölk för 14.50 kr. 14.50/3=4.8 kr. 

Till receptet använder jag 75 ml av 1 L Rapsolja för 15.90 kr. 15.90/75=0.21 kr. 

Så 360 ml för 5.0 kr. 

Jämfört med köpt Alpro Sojavispgrädde 250 ml för 16.30 kr på Willys. 

Originalt recept är från
https://www.godairyfree.org/dairy-substitutes/how-to-substitute-cream


Vispgr”dde
(Jag fick ca 350 g, ca  360 ml)

Ingredienser:
Originalt:
3/4 cup of soy or rice milk 
1/4 cup of melted dairy-free margarine or oil

Mitt recept:
3 dl sojamjölk 
5 msk rapsolja

Instruktioner:
Blend 3/4 cup of soy or rice milk with 1/4 cup of melted dairy-free margarine or oil (we like extra light olive oil for cooking). This will equal 1 cup of light cream for your recipes.

Mina instruktioner:
Häll sojamjölk och rapsolja i en skål. Vispa i 30 sekunder. 

Förvaring: Täck med aluminiumfolie och förvara i kylen.


Tschüss!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar