måndag 29 oktober 2018

Havreflarn

Glad Oatmeal Day! Jag har undvikit havre eftersom havregryn har högt GI-värde. Men sedan jag upptäckt att havregryn har långsamma kolhydrater så har jag testat recept till Oatmeal Day. 

Dessa havreflarn blev resultatet efter jag tänkt göra havrekakor. De är lite tjockare och inte supertunna.


Havreflarn
(Jag fick 10 st, ca 140 g)

Ingredienser:
1 tsk bakpulver
1/2 tsk malen ingefära
2 msk ICA Sötströ 
2 dl Axa Glutenfria Havregryn 
50 g mjukt sm”r

Instruktioner:
Blanda bakpulver, ingefära, sötströ och havregryn i en skål. Smula ner sm”r. Knåda till en deg. Sätt ugnen på 175 grader. Lägg bakplåtspapper på en bakplåt. Rulla degen till bollar och platta ut till kakor. Grädda mitt i ugnen i 13-14 minuter. Ta ut och låt svalna j 20 minuter. Lägg på tallrik och täck med aluminiumfolie. Kyl i 2 timmar. Servera rumsvarmt.

Förvaring: Förvara i kylen.



Tschüss!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar