onsdag 8 augusti 2018

Jamaican Jerk-knäckebröd

Nu är klockan ca 17:40 och vi ska ta oss till Schipol för andra försöket att ta oss hem. Igår när vi kom fram köpte jag en t-shirt med supersöta Pride-färgglada cyklar på, mugg, magnet  och tulpanörhängen, som jag har på mig nu. 





För några dagar sen var det Jamaicas nationaldag och då firades det med mycket Jerk-marinerat kött. Istället kan du göra knäckebröd med smaken av det, utan kött. 

Jamaican Jerk-knäckebröd 
(Jag fick 23 9 cm i dm knäckebröd, ca 330 g)

Ingredienser:
2 msk ICA Sötströ 
4 msk Jamaican Jerk-krydda
1 dl Kung Markatta Chiafrön 
1 dl Risenta Kokosmjöl
2 dl Risenta Bovetemjöl
3 msk rapsolja
3 dl kokhett vatten

Instruktioner:
Blanda sötströ, Jamaican Jerk-krydda, chiafrön, kokosmjöl och bovetemjöl i en skål. Tillsätt rapsolja och blanda. Koka vatten i en tekokare. Häll i vattnet och blanda snabbt till en deg. Låt svalna i 5-10 minuter. Lägg bakplåtspapper på två bakplåtar. Platta ut en bit deg. Skär ut runda knäckebröd med runda utstickare. Flytta på degen runtom och fortsätt. Nagga med en kruskavel, gaffel eller biffklubba (min används endast i bakning). Sätt ugnen på 150 grader. Grädda mitt i ugnen i 14-15 minuter. Upprepa med de andra plåtarna. Stäng av ugnen, öppna ugnsluckan helt och låt svalna. Sätt ugnen på 100 grader. Torka mitt i ugnen i 4 timmar.* Upprepa med de andra plåtarna. Låt svalna helt, minst 30 minuter. Servera rumstempererat. 

Förvaring: Lägg i täta plastpåsar och förvara i rumstemperatur.



Tschüss! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar