onsdag 15 augusti 2018

Buchujeon

Det är 2:a landets tur! 15:e augusti är Sydkoreas nationaldag eftersom Japan erkände Sydkoreas självständighet från dem 15:e augusti 1948. 

Så jag gjorde 부추전. ”Va?!” tänker du. Det romaniseras till Buchujeon. Buchu är asiatisk gräslök eller vitlöksgräslök. Jeon är pannkakor. Buchujeon är alltså koreanska för vitlöksgräslökspannkakor. Eftersom jag inte har asiatisk livs nära mig och inte kunde hitta vitlöksgräslök, så bestämde jag mig för att använda torkad gräslök. 

Jag vet inte hur mycket de skiljer sig åt, men mina jeon var excellenta! 

Originalt recept är från



Buchujeon 
(Jag fick 6 15 cm i dm pannkakor)

Ingredienser:
Originalt:
  • 7 oz (200g) Garlic chives/Buchu (부추)- makes about 5 cups
  • 1 1/2 Cup flour (I used unbleached flour) or GF flour
  • 1 Cup + 2 Tbs water
  • 1 egg (large)
  • 1/2 tsp sea salt (fine sea salt)
  • 1/2 tsp sugar
  • Vegetable oil for frying


Mitt recept:
2 tsk salt
2 krm malen svartpeppar 
2 dl Risenta Bovetemjöl
2 dl vatten
1 ägg
2 dl vatten
4 dl torkad gräslök
Rapsolja

Instruktioner:
  1. Clean chives and cut into 2 inch long pieces.
  2. Make batter by mixing flour, water, egg, salt and sugar. Whisk well until batter is smooth.
  3. In a mixing bowl, add chives and then pour batter but do it in gradual amounts to make sure you don’t have too much batter.
  4. Heat frying pan on medium high heat. Add 2 tsp of vegetable oil for a 10 inch pan.
  5. When oil moves around freely like water, when swirled, pour chive pancake mixture and spread it out with spatula on pan. A mistake you can make here is to make the pancake too thick.
  6. Cook for about 2 min or until about 70% of surface looks cooked.
  7. While pancake is cooking, make a simple Dipping Soy Sauce and serve either with some sesame seeds or chopped green onions or chive flowers like I did here!
  8. Turn it over and add another 1~2 tsp vegetable oil around the edges of the pan. Cook for another 2 min or so until nicely browned.
  9. Transfer pancake onto a cutting board and cut into squares or diamonds. You can also just serve it whole and allow people to just cut it at the table.


Mina instruktioner:
Blanda salt, svartpeppar och bovetemjöl. Tillsätt vatten och blanda. Häll i ägg och vatten och blanda tills det precis blivit inblandat. Tillsätt gräslök och blanda. Värm en spisplatta på hög värme. Häll rapsolja i en stekpanna. Häll i smet och sprid snabbt ut den. Stek i 1 minut. Vänd sida och stek i 1 minut. Servera varmt. 

Förvaring: Lägg på tallrik, täck med aluminiumfolie och förvara i kylen. 

Tschüss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar