lördag 26 januari 2019

Hallon- och mangopavlova

Yeees, Pavlova! Det är 26:e januari och Australiens nationaldag. Också dagen före min födelsedag och Ellen DeGeneres födelsedag!

Australien och Nya Zeeland bråkar om i vilket land Pavlovan skapades. Den namngavs efter den talangfulla ballerina 

Pavlova görs av maräng, grädde och ofta bär. Jag har skapat en nyttig och vegan version! Marängbotten är gjord av kikärtsaquafaba, isomaltglykosider och citronsaft. Grädden är ett nytt recept på bloggen: vispad cashewnötsvispgrädde! "Va? Kan man göra vispgrädde av cashewnötter?" OUI! Grädden är gjord av cashewnötter, vatten, sötströ och vaniljpulver. Toppat med hallon och mango! Låter det inte underbart? Det var det också! 🤤 

Den såg FANTASTISK ut när jag precis gjort den. 12 timmar i kylen senare så var den inte lika fin. Hallonen och mangon hade färgat av sig. Men jag gjorde ett jättebra bakexperimentaliskt fynd! Efter 12 timmar i kylen så hade marängen blivit seg!! 😁 You see, dagen innan var marängen frasig och smulig. Jag var lite besviken eftersom jag är en sådan person som älskar sega maränger. Detta har jag också tagit med i mitt inlägg "Fransk maräng - Marängbotten". 

 Det tog så himla lång tid för smeten att färdiggräddas, så det var bra att jag inte försökte göra Pavlova på samma dag. Tro inte att ni hinner med hela receptet om ni inte har mer än 5 timmar. 


Hallon- och mangopavlova
(Jag fick ca 850 g) (⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️)

Ingredienser:

Garnering:
220 g fryst tinad mango
430 g kall vispad cashewnötsvispgrädde 
240 g frysta tinade hallon

Instruktioner:
Finhacka mango. Lägg en marängbotten på en tallrik. Bre på vispad cashewnötsvispgrädde på marängbottnen. Strö på mango och hallon. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i kylen.



Tschüss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar