tisdag 20 november 2018

Kokta kikärtor

Ja, nu har jag äntligen kokt egna kikärtor. Anledningen till det var ju att komma åt aquafaban, det heliga bönvattnet! Receptet kommer efter detta. 
Detta var INTE mitt första försök, dock.. Första gången blev kikärtorns bra, men aquafaban blev för tjock. Andra gången blev kikärtorna mosade. Jag gav upp.

Men så fick jag två påsar Eldorado Torkade Kikärtor och jag kunde inte motstå frestelsen! 

Jag har utgått från ett lite annorlunda recept. Det här receptet är inte som alla andra som säger att man ska blötlägga 8-12 timmar och sen koka. Nej, ordningen är konstig i det här receptet. Först kokar hon, sedan blötlägg hon, sen kokar och sjuder hon. 🤔 "Kunde det här funka?", tänkte jag. 

Tips!






Originalt recept är från 
http://www.sunnysidehanne.com/aquafaba/



Kokta kikärtor 
(Jag fick ca 1105 g) 

Ingredienser:
Originalt:
1 pound dry chickpeas
Water

Mitt recept:
500 g Eldorado Torkade Kikärtor
20 dl varmt vatten
20 dl varmt vatten
35 dl varmt vatten 

Instruktioner:
Quick Soak: Take 1 pound of dry chickpeas and place them in a large pot. Pour in enough water to cover the legumes. Place your pot on the stove and bring to a boil. Boil 5 minutes, cover with a lid and turn off the heat. Allow to sit/soak for 1 hour.
Drain and rinse the beans and place them back in the pot covered with fresh water.  Fill the pot with  until the water level is about 3  inches above the level of the chickpeas. Bring to a boil. Lower to a simmer and simmer with the lid sightly ajar for 1 1/2 hours or until desired tenderness is reached. If you want a super viscous aquafaba then let the chickpeas to sit in the cooking liquid over night.

Mina instruktioner:
Värm en spisplatta på hög värme. Skölj kikärtorna i en sil. Häll kikärtor och vatten i en stor kastrull. Koka i 5 minuter och rör om hela tiden. Ta bort kastrullen och tillsätt vatten. Täck kastrullen med lock och låt stå i 4 timmar. Värm en spisplatta på hög värme. Skölj kikärtorna i en sil. Häll kikärtor och vatten i kastrullen. Skumma av med en sked. Koka i 1 minut utan att röra om. Ta bort kastrullen. Stäng av spisen och låt svalna helt. Värm en spisplatta på låg värme. Ställ på kastrullen och låt stå i 7 timmar utan att röra om. Sätt på lock och ställ i kylen i 7 timmar.  Ställ en skål under en sil. Häll i kikärtorna och låt all aquafaba rinna ner. Skölj kikärtorna. 

Förvaring: Lägg på tallrik, täck med plastfolie och förvara i kylen.



Tschüss!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar