torsdag 9 maj 2019

Orez Shu’it

Jag hade en near death experience i tisdags. Jag vandrade, motvilligt, i Söderåsen. Jag gjorde det för en anledning: för att få B i betyg i idrott, behöver jag få alla kunskapskrav uppfyllda på C. Jag hade ett som fattades på C: ”Eleven kan med säkerhet och med goda rörelsekvaliteter genomföra aktiviteter i naturmiljöer.” Och enda tillfället var då. Det var otroligt jobbigt! Jag trodde mååånga gånger att jag kunde dö. For real. Ramla från en ravin och dö. 😫 


Men jag överlevde. 

'Yom Haatzamaut', Israels nationaldag är idag, 9:e maj, och firar Israels självständighet sedan 1948. Israel har en smått komplicerad modern historia.. 

Anyway, אורז שעועית, Orez (”ris”) Shu’it (”böna”), är en yummie israelisk rätt med ris, navybönor, tomat, persilja. 😁



Orez Shu'it 
(Jag fick 2 portioner, ca 575 g)

Ingredienser:
200 g Zeta Ris Av Kikärtor
4 dl vatten
1 gul lök
Olivolja
100 g ICA Tomatpuré
1 tsk torkad persilja 
1 krm malen svartpeppar 
200 g kokta navybönor
1 tsk salt

Instruktioner:
Värm en spisplatta på hög värme. Skölj ris i en sil. Häll ris och vatten i en kastrull. Puttra i 6-7 minuter och rör om konstant. Skölj ris i en sil. Häll ris på en tallrik. Skala och finhacka lök. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll olivolja och lök i en stor kastrull. Fräs i 2 minuter. Tillsätt tomatpuré, persilja och svartpeppar och fräs i 2 minuter. Ta bort kastrullen. Skölj navybönor i en sil. Tillsätt navybönor och salt och fräs i 2 minuter. Häll på röran på riset. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen.



Tschüss!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar