måndag 1 april 2019

Adasi

Adasi har jag gjort för det är 1:a april, och Irans nationaldag. 1:a april 1979 blev Iran en republik. Adasi är en gryta på linser. Adasi kommer från ”adas” som betyder linser. Egentligen så ska grytan koka över 1 timme, men det pallar inte jag med när det luktar såååå gott! 😊


Idag fick jag fantastiska nyheter! Jag fick A på kostprovet i idrott och hälsa. 🙊😁

Adasi
(Jag fick 1 80 cl skål) ( ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️)

Ingredienser:
2 gula lökar
5 vitlöksklyftor 
Rapsolja
10 dl vatten 
1 tsk salt
1 tsk torkad persilja 
1/2 tsk malen kanel
1 msk malen gurkmeja 
2 msk citronsaft 

Instruktioner:
Skala och finhacka lök och vitlök. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll rapsolja, lök och vitlök i en djup stekpanna och fräs i 2 minuter. Ta bort stekpannan. Höj värmen. Skölj gula linser i en sil. Tillsätt linser, vatten, salt, persilja, kanel, gurkmeja och citronsaft. Koka i 18-19 minuter och rör om hela tiden. Servera varmt. 

Förvaring: Häll i skål och förvara i kylen.




Tschüss!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar