lördag 16 juni 2018

Kladdkaksfudge

Happy Fudge Day! Var kom fudge från? Det verkar ha uppfunnits i Baltimore, Maryland på 1880-talet och spritt sig till universitetet Vassar på några år. 

Det finns massor med versioner av fudge, men de svenska recepten involverar nästan alltid vispgrädde eller kondenserad mjölk och att kola till 120-125 grader. Undrar hur de första recepten såg ut..

Anyways, jag gjorde ett recept på ”chokladfudge”. När jag smakade så upptäckte jag genast en stark smak och konsistens av kladdkaka! Mmm!! Eftersom jag utgick från receptets mängder så blev det en väldigt liten sats och nästa dag gjorde jag en dubbel sats! You’re welcome! 

Originalt recept är från


Kladdkaksfudge
(Jag fick 18 bitar, ca 270 g)

Ingredienser:
Originalt:
3 dl vispgrädde 
3 dl strösocker 
1 msk smör
1 msk ljus sirap
3 msk kakao
1 krm salt

Mitt recept:
30 g Valio Eila Laktosfritt Smör 
1 1/2 dl ICA Sötströ 
5 dl Alpro Soya Airy & Creamy 
6 msk Kung Markatta Kakao

Instruktioner:
Blanda grädde, socker, smör och sirap i en vid, tjockbottnad kastrull. Koka upp och låt koka på medelvärme till 125˚C, ca 25 minuter. Rör då och då.

Tillsätt kakao och salt. Häll smeten i en bakpappersklädd form, ca 25 x 10 cm. Låt stelna och skär i ca 20 bitar (för 1 sats).

Mina instruktioner:
Klä en plastlåda med bakplåtspapper. Smörj lätt med rapsolja. Värm en spisplatta på hög värme.Sätt en termometer på 125 grader. Häll smör, sötströ, vispgrädde och kakao i en 3-liters kastrull. Sätt i termometern och rör om konstant. Vid 100 grader, koka i ca 10 minuter, tills termometern visar  125 grader. Häll direkt i smeten i burken. Lägg på lock och kyl i 3 timmar. Skär i bitar. Skär bort det vita lagret. Klä om lådan. Bred ut smeten. Ställ i kylen i 1 timme. Skär i bitar. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i kylen.



Tschüss! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar