måndag 16 juli 2018

Chia- och pepparkakskex

Åh, vad glad dessa kex gjorde mig! Det här är mitt första lyckade frökexrecept någonsin! Jag har testat de populära typerna med typ 5 sorters frön, men det har alltid varit för mycket för mig (och dyrt). 

Känner du till Sommarboken? Enligt vad jag vet finns det bara i Skåne och arrangeras av biblioteken i alla kommunerna. Barn upptill 20 år får låna och läsa 5 böcker, skriva om dem i häfte och få en bok gratis. Dessutom ska mysteriska priser lottas ut. Gissa vad jag har gjort! 🧐🤓 Jag har lånat och lämnat in mer än 5 häften redan! 

Vilka böcker lånade jag då? Och vilka rekommenderar jag? Here it comes!


1: ”Sommar med systrarna von Sydow: syndigt gott för vardag och fest” av Ebba Kleberg von Sydow och Amy von Sydow Green

2: ”Raw food på svenska” av Erica Palmcrantz Aziz och Irmela Lilja

3: ”Nötter: näringsrikt, nyttigt och naturligt från morgon till kväll” av Robin Donovan

4: ”Örtamat” av Monika Ahlberg

5: ”Frisk mat: hälsomat varje dag från River Cottage” av Hugh Fearnley-Whittingstall

6: ”Det vilda köket: mat från naturen året runt” av Rune Kalf-Hansen och Lisen Sundgren

7: ”Gourmetvego: vegetariska menyer för livsnjutare” av Jennie Benjaminsson

8: ”Naturligt glutenfritt med Malin Båtmästar” av Malin Båtmästar

9: ”Eat clean: mer näring och mindre skräp i maten” av Kristina Andersson

10: ”Pigg & glad med raw food” av Vibeke Amdisen

11: ”Kålboken: till vardag och fest hela året runt” av Mette Løvbom

12: ”Salig blandning: 100 % healthy, supergood for you, no transfats, no additives, global food, fun to eat!” av Renée Voltaire

13: ”Boosta din hälsa med naturens superfoods: 51 goda recept med världens nyttigaste växter” av Tia Jumbe

14: ”Peace, love and food by Renée Voltaire: med bra råvaror kommer man långt, med ekologiska kommer man längre” av Renée Voltaire

15: ”Kickstarta med superfoods: sundare viktminskning, enkelt och gott” av Erica Palmcrantz Aziz


16: ”Kål hos Pelle: kocken Pelle Danielssons mest älskade kålrecept” av Pelle Danielsson och Yvonne Wallin

17: ”Leilas guldkant på vardagen” av Leila Lindholm

18: ”Naturens läckerheter” av Inger Ingmanson

19: ”Soppa med tillbehör” av Monika Ahlberg

20: ”Hälsosam mat för en friskare mage: med 50 recept till ett sundare liv” av Cecilia Davidsson

21: ”Ta tillvara: 53 vegetariska resträtter som gör miljö och plånbok glada” av Amanda Hellberg och Eveline Johnsson 

22: ”Isglass: 50 fruktiga, frostiga och naturliga smaker för alla åldrar” av Karis Gesua och Dominic Gesua

23: ”Naturens skafferi” av Gertrud Edström

24: ”Gröna proteiner: växtprotein som alternativ till animaliskt protein” av Fern Green

25: ”Vår gröna kokbok” av Sara Begner, Karin Bohlin och Malin Bergman

26: ”Bönor, ärtor, linser” av Jenny Damberg 

27: ”Bättre hälsa med bönor: enkla recept för en medveten diet” av Ann-Cathrine Johnsson, Lena Djuphammar

28: ”Dessertrevolution: jordnära desserter  i samklang med naturen” av Joel Lindqvist

29: ”Raw food: ett lättare liv på tre veckor” av Erica Palmcrantz Aziz

30: ”Superfood boost: maxa din hälsa med enkla, snabba mellanmål” av Erica Palmcrantz Aziz


Så för några dagar sedan kollade jag igenom bilder jag tagit på lånade föregående kok- och bakböcker, när jag hittade recept på ”Gyllene kex” i en av Erica Palmcrantz Aziz briljanta böcker; ”Raw food på svenska”. 

Originalt recept är från



Chia- och pepparkakskex
(Jag fick 22 hela bitar, ca 125 g)

Ingredienser:
Originalt:
3 dl gula linfrön
2 dl vatten
2 msk honung
2 tsk kanel

Mitt recept:
1 dl Kung Markatta Chiafrön
4 msk vatten
1 msk vatten
6 msk ICA Sötströ
1 msk pepparkakskrydda 

Instruktioner:
1. Blanda linfröna med vatten till en grötig konsistens, börja med en halv deciliter vatten. Låt stå någon timma.
2. Blanda i mer vatten om det har tjocknat för mycket för att röra runt.
3. Tillsätt honungen och kanelen. Rör runt ordentligt.
4. Bred ut ett tunt lager på ett bakplåtspapper och sätt in i ugnen på 40-45 grader, beroende på hur ny din ugn är kan det variera hur markeringen av gradantalet ser ut. Öppna ugnsluckan emellanåt. Det tar mellan åtta timmar till ett dygn att baka kexen i ugnen, återigen beroende på ugnen.
5. Servera med kokosolja som smör. Förvara i en låda som sluter tätt. 

Mina instruktioner:
Blanda chiafrön och vatten i en skål. Låt stå i 1 timme. Tillsätt vatten, sötströ och pepparkakskrydda och blanda ordentligt. Lägg bakplåtspapper på en bakplåt och smörj med rapsolja. Platta ut degen tunt försiktigt till en rektangel. Sätt ugnen på 50 grader. Grädda mitt i ugnen i 10 timmar. Låt svalna helt, minst 30 minuter. Skär i bitar. Servera rumstempererat. 

Förvaring: Lägg i täta plastpåsar och förvara i rumstemperatur. 



Tschüss! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar