lördag 1 december 2018

Grönt agar agarte

Nu e det jul igen! 😁☃️🎅

Med julen kommer för mÄnga viktuppgÄngar, och efter nyÄret börjar man gÄ pÄ diet. Jag skulle ju rekommendera att alla slutar Àta allt skit, alltsÄ:
Socker
Gluten
Mjölk
Nötkött
FlÀskkött
Fisk
FĂ„gel

Men det Àr absolut inte lÀtt att fÄ alla pÄ hela jorden att inse deras ansvar till sina egna kroppar eller miljön. Om du fortfarande Àter nÄgra av de ingredienserna, kolla pÄ videorna!

Varför socker Àr ohÀlsosamt:

https://m.youtube.com/watch?v=JEA-G9m9S0Y

Varför gluten Àr ohÀlsosamt:

https://m.youtube.com/watch?v=M0La27FNrA4

Varför mjölkindustrin Àr lika illa som köttindustrin:

https://m.youtube.com/watch?v=iL9QJEm_SJY

Varför nötkött innebÀr omÀnsklig tortyr:

https://m.youtube.com/watch?v=1oTGe41A8Vo

Varför flÀskkött innebÀr omÀnsklig tortyr:

https://m.youtube.com/watch?v=aicFQJbbCN8

Varför fiskar Àr utrotningshotade:

https://m.youtube.com/watch?v=WNdR808jMSA

Varför fÄgel innebÀr omÀnsklig tortyr:

https://m.youtube.com/watch?v=V-RwqjtQmm8

SĂ„ dĂ€rför delar jag med mig av en enkel och ganska anstrĂ€ngslös diet som jag gĂ„r pĂ„. Jag gĂ„r vĂ€l egentligen pĂ„ flera dieter samtidigt.. 😉 Jag Ă€ter LCHF: inget socker och gluten, Paleo: ingen mjölk, Vegetariskt: inget kött. 

Men jag kan tyvĂ€rr inte sitta för stadigt pĂ„ min höga piedestal. Det var först nĂ„gon dag sedan som jag kom pĂ„ att alla mediciner jag tar kan innehĂ„lla icke-veganska ingredienser. 

Kantendieten
Men till det nya tillslaget! Kantendieten. Kanten Ă€r det japanska ordet för Agar Agar. Agar Agar har anvĂ€nts vĂ€ldigt lĂ€nge i Asien som vegetariskt alternativ till gelatin. NĂ€r agar agar blandas i vĂ€tska sĂ„ tjocknar det. Motiveringen till varför agar agar kan anvĂ€ndas som dietmedel Ă€r att nĂ€r agar agar kommer till matsĂ€cken sĂ„ kommer den expandera och fylla upp platsen. Magen kommer luras till att kĂ€nna sig mĂ€tt, och man kommer inte Ă€ta lika mycket, om man slutar Ă€ta nĂ€r man kĂ€nner sig mĂ€tt alltsĂ„. 

Nackdelar
Det var tyvĂ€rr flera veckor innan jag hittade det originala receptet. DĂ„ hade jag hĂ€llt kallt vatten i ett glas och blandat i agar agar. Det gick stĂ„ nĂ„gra minuter innan jag kvickt drack upp det, och sedan hĂ€llde i mig juice. KhoiSan Tea sĂ€ger att agar agar Ă€r smak- och luktlöst. I beg to differ! Det luktar alger, eftersom det Ă€r gjort av alger. Det smakar INTE gott. Det vĂ€rsta var nĂ€r man kom till botten och skulle svĂ€lja den slajmiga massan. đŸ€ź 

Fördelar
Jag blev sĂ„ glatt överraskad att teet döljde smaken! NĂ€r jag vaknar sĂ€tter jag pĂ„ kokvattnet och gör teet. Efter jag druckit upp det sĂ„ Ă€ter jag frukost. Jag Ă€ter en hel portion, nĂ€stan alltid pasta.  😋 Det fiffiga Ă€r att nĂ€r det Ă€r tid för lunch sĂ„ Ă€r jag inte hungrig! Jag behöver inte Ă€ta mycket alls, jag Ă€ter ju dock nĂ„gonting, sĂ„ jag orkar med resten av skoldagen. NĂ€r jag kommer hem sĂ„ brukar jag vara hungrig igen, och dĂ„ Ă€ter jag. Sen fastar jag till morgonen. Ta da! Agar agar sparar alltsĂ„ pengar! 😁

Vad kostar det?
PĂ„ min lokala ICA Maxibutik sĂ„ kostar 30 g KhoiSan Tea Ekologisk Agar Agar 34.95 kr. 1 tsk agar agar vĂ€ger 5 g. Men jag anvĂ€nder mycket mindre per kopp te, bara 1 krm. 1 tsk Ă€r alltsĂ„ 5 kryddmĂ„tt, sĂ„ dĂ„ ska 1 krm vĂ€ga 1 g. Jag tar 1 g agar agar varje vardag. PĂ„ helgerna anvĂ€nder jag inte det, lite lĂ„t fĂ„r man vara. 😉 Det Ă€r 20-23 vardagar per mĂ„nad, 20-23 totalt. Och ett paket vĂ€ger 30 g. DĂ„ rĂ€cker ett paket 1 mĂ„nad.  34.95 • 12 = 419,4 kr. 419,4 kr för ett Ă„r! Det Ă€r sjuuukt billigt! Alla vet kan inte vad dietmedel kostar, men det Ă€r definitivt dyrare!

Svenskt kosttillskott Burn kostar 269 kr för kapslar för 30 dagar. Exklusive frakt. 269 • 12 = 3228 kr.

Healthwell Chili Diet kostar 249 kr för kapslar för 30-60 dagar. Exklusive frakt. 249 • 12 = 2988 kr, eller 249 • 6 = 1494 kr. 

Blackburn Distribrution No. 1 kostar 249 för kapslar för 30 dagar. Exklusive frakt. 249 • 12 = 2988 kr. 

Originalt recept Àr frÄn
https://www.youtube.com/watch?v=8OsdorqHvWU


Grönt agar agarte
(Jag fick 1 35 cl glas, ca 205 ml)

Ingredienser:
Originalt:
Half a tea spoon of agar agar powder
1 cup of green tea

Mitt recept:
2 dl kokhett vatten
2 tepÄsar Garant Grönt Te Citrus
3 msk kall sojamjölk
3 krm malen ingefÀra
1 krm Khoisan Tea Ekologisk Agar Agar

Instruktioner:
Mix half a tea spoon of agar agar powder with 1 cup of green tea.

Drink it everyday and you will naturally loose weight.

Mina instruktioner:
Koka vatten i en tekokare. HÀll vatten och tepÄsar i en tekopp. LÄt dra i 3 minuter. Ta ut tepÄsarna. TillsÀtt sojamjölk, ingefÀra och agar agar. Blanda och lÄt stÄ i 5 minuter. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen. 



TschĂŒss!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar