fredag 17 maj 2019

Riskrem med rød saus

Glad Syttende Mai! 17:e maj 1814 skrevs  Norges grundlag på av kung Christian Frederik. Syttende Mai är en stor dag i Norge! 2009 var jag i Oslo på Syttende Mai. Vi var vid slottet med hundratals människor i norska folkdräkter. 

Jag har gjort Norges version av Ris à la Malta, ”Riskrem med rød saus”. Norska Ris à la Malta har också saftsås, men eftersom jag inte gillar det, så gjorde jag en snabb hallonsås. 


Riskrem med rød saus
(Jag fick ca 615 g, ca 75 g sås)

Ingredienser:
545 g kall risgrynsgröt 
2 msk Kaslink Aito Oat Drink Barista
1 tsk ICA Sötströ 

Rød saus:
100 g frysta tinade hallon
1 dl vatten 
1 tsk ICA Sötströ 

Instruktioner:
Häll hallon i en kastrull. Mixa slätt med en stavmixer. Värm en spisplatta på hög värme. Tillsätt vatten och sötströ. Koka i 4-5 minuter. Ta bort kastrullen. Blanda risgrynsgröt, havremjölk och sötströ i en skål. Häll över hallonsås. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i kylen.



Tschüss!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar