söndag 5 augusti 2018

Pesto- och ostgratinerad blomkål

Vi har vandrat i bergen, specifikt berget Jaun. 


Passade på och plockade hallon!! 

På eftermiddagen åkte vi till Broca kända Maison Cailler. Cailler är ett känt schweiziskt märke på choklad, FYI. 




Blomkål har kommit att bli min nästa favvo-kål! Jag har lyckats extraordinärt bra med krispig ost och perfekt tuggmotstånd på blomkålen. Det påminner extremt mycket om ett recept jag brukade göra på pesto- och parmesangratinerad potatis

Pesto- och ostgratinerad blomkål
(Jag fick 1 portion, ca 260 g)

Ingredienser:
1 blomkålshuvud (~ 465 g)
35 g Violife Mozzarella Flavour Block
100 g Garant Pesto Con Tofu

Instruktioner:
Riv av blasten. Vänd på blomkålshuvudet. Skär bort roten med en vass kniv. Dela i buketter. Skölj buketterna i durkslag. Grovriv osten. Sätt ugnen på 150 grader. Lägg bakplåtspapper på en bakplåt. Fördela ut buketterna. Bred på pesto och strö över ost. Gratinera mitt i ugnen i 1 timme. Servera varmt.

Förvaring: Lägg på tallrik, täck med aluminiumfolie och förvara i kylen. 




Tschüss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar