tisdag 31 juli 2018

Äpplecheesecake

Idag åkte vi till en liten kommun som heter Bulle. Seriöst, den heter Bulle och namnet uttalas som ”Byl”. Vi shoppade igen på en superbra affär, Aldi. Jag köpte en perfekt tröja att ha på mig imorgon.. 


Schweiziska människor är roliga och har färgade ägg året om!! Inte bara på påsk! 


Aldi hade också delicious Golden Delicious-äpplen! Jag är ett STORT fan av äpplen så jag älskade verkligen den här cheesecaken! Märks inte det? 😋



Äpplecheesecake 
(Jag fick 1 24 cm i dm cheesecake)

Ingredienser:
1 1/2 dl rapsolja

Äpplemos:
3 msk vatten
4 msk citronsaft
10 äpplen (~ 1570 g)
1 dl vatten
1 krm natriumbensoat 

Fyllning:
380 g rumsvarm Kung Markatta Silkestofu 
385 g Alpro Soya Go On Naturell
2 dl ICA Sötströ 
3 rumsvarma ägg
4 msk Finax Psyllium  

Garnering:
Apple Pie Spice  

Instruktioner: 
Gör äpplemos: Häll vatten och citronsaft i en stor skål. Skölj äpplen i durkslag. Skala och dela med äppelklyftare. Grovhacka klyftorna. Häll äpplebitarna i skålen. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll äpple och vatten i en djup stekpanna. Låt småkoka i 14-15 minuter och rör om vart 2-3:e minut. Ta bort stekpannan och låt svalna. Mixa till ett slätt mos. 
Lägg kexen i dubba plastpåsar. Krossa dem med en kavel. Häll smulorna och rapsolja i en skål och blanda. Pressa ut i en springform. Ställ formen i kylen i 30 minuter. Vispa silkestofu mjuk med elvisp i 1 minut. Tillsätt kvarg, sötströ och Apple Pie Spice. Vispa 1 minut till. Häll i ett ägg i taget och vispa i 30 sekunder. Låt svälla i 10 minuter. Sätt ugnen på 150 grader. Blanda i äpplemos och Apple Pie Spice. Ta ut springformen och häll i smeten. Strö över Apple Pie Spice. Ställ formen på en bakplåt. Grädda mitt i ugnen i 51-52 minuter. Ta ut och låt svalna. Täck formen med aluminiumfolie. Ställ i frysen i minst 6 timmar. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i frysen.





Tschüss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar