torsdag 13 december 2018

Lussekatter


Glad Sankta Lucia! Jag har alltid älskat Lucia-firandet! Har ni också lärt er olika Lucia-låtar i skolan? Från årskurs 0-3 så sjöng vi ”Natten går tunga fjät”, men från årskurs 4 så bytte jag skola och där sjöng man många olika: ”Nu vaknen och glädjens Lucia är här,” och ”Sankta Lucia, ljusklara hägring,”. 🎼



Lussekatter
(Jag fick 25 små lussekatter, ca 1095 g)

Ingredienser:
Originalt:
50 gram kokosolja (eller ekologiskt smör)

2 dl kokosmjölk (det vita lagret) (eller vispgrädde)
2 ägg (eller motsvarande chiaägg för veganskt recept)
2,5 tsk bakpulver
2 krm salt
2 dl mandelmjöl
1 dl pofiber (finns på glutenfria hyllan)
2 msk fiberhusk
1 dl kokossocker, björksocker eller sötströ (de två sista vid LCHF)
1,5 paket saffran (0,75 gram)
en stor näve russin (skippa om du äter strikt LCHF)


Mitt recept:
4 ägg
4 dl sojamjölk
6 msk rapsolja
1 msk äppelcidervinäger
1 tsk malen kardemumma
1 g malen saffran
2 msk bakpulver
3 msk Finax Psyllium
3 msk ICA Sötströ
5 dl Risenta Mandelmjöl
3 dl Risenta Kokosmjöl
4 dl Risenta Sojamjöl


Pensling & Garnering:
1 äggvita
50 Rawfoodshop Raisins Blue Thompson  (~ 25 g)


Instruktioner:
Sätt ugnen på 180 grader. Börja med att värma kokosoljan/smöret i en kastrull på svag värme tillsammans med sötning, kokosmjölk/grädde och saffran till en jämn smet. Blanda alla andra ingredienser (eventuellt även russin i smeten) och blanda sedan ihop med saffranssmeten. Blanda väl och låt stå i 10 min för att svälla. Forma till lussekatter på en pappersklädd form och skjuts in i ugnen i ca 15-20 min. Njut!


Mina instruktioner:
Häll ägg, sojamjölk, rapsolja och äppelcidervinäger i en skål. Blanda i 1 minut. Blanda kardemumma, saffran, bakpulver, psyllium, sötströ, mandelmjöl, kokosmjöl och sojamjöl i en annan skål. Tillsätt torra ingredienser. Knåda till en deg. Låt svälla i 15 minuter. Lägg bakplåtspapper på två bakplåtar. Rulla ormar av degen. Rulla in ändarna mot mitten. Sätt ugnen på 175 grader. Pensla med äggvita. Tryck ner två russin per lussekatt. Grädda mitt i ugnen i 24-25 minuter. Låt svalna helt, minst 1 timme. Servera rumstempererat.

Förvaring: Lägg i täta plastpåsar och förvara i rumstemperatur.





Tschüss!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar