tisdag 17 juli 2018

Rönnbärsbladste

För några dagar sen plockade jag rönnbär och häggmispel.

Tyvärr visste jag inte att rönnbären först mognar på hösten och ska helst blivit frostbitna först. Men lyckligtvis mognar bladen i maj och juni. Jag läste en massa om rönnbär och rönnbärsblad och många sa att man kan göra örtte av bladen. Så det gjorde jag! Resultatet liknade väldigt mycket grönt te! 

Originalt recept är från


Rönnbärsbladste
(Jag fick ca 600 ml)

Ingredienser:
Originalt:
  • 8 blad färska örter, tex timjan och rosmarin
  • eller
  • basilika och citronmeliss
  • 2,5 dl vatten
  • Socker, ev


Mitt recept:
18 mogna rönnbärsblad
2 dl kokhett vatten
2 dl kokhett vatten 
1 msk ICA Sötströ 
1 msk ICA Sötströ 
3 msk sojamjölk 
3 msk sojamjölk

Instruktioner:
  1. Knipsa av några blad av valfri ört och lägg dem i en kopp.
  2. Koka upp vattnet och häll det i koppen över örterna. Låt dra en liten stund, cirka 3-5 minuter.
  3. Ta upp örterna och servera eventuellt med socker.


Mina instruktioner:
Riv av bladen. Skölj bladen noga i durkslag. Koka vattnet i en tekokare. Fördela bladen i två tekoppar. Häll vatten i kopparna. Låt stå i 3 minuter. Ta upp bladen. Tillsätt sötströ och sojamjölk. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen.


Tschüss!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar