fredag 26 oktober 2018

Öpfelküachle

Idag är det Österrikes nationaldag! Jag firade med att göra en specialitet från Vorarlbergen - Öpfelküachle.

De är äpplen i deg, friterade och garnerade med florsocker och kanel. Det tog mig 3 försök att hitta rätt metod för att skiva äpplena. Dela först äpplena på mitten, det blir så mycket lättare då!

Originalt recept är från
https://lisibloggt.com/2017/11/22/rezept-vegane-apfelkuechle/amp/



Öpfelküachle
(Jag fick 12 st, ca 530 g)

Ingredienser:
Originalt:

  • 120 g mjöl
  • 150 g vegetabilisk mjölk
  • 2 msk socker
  • 1 vaniljssocker
  • en knivspets bakpulver
  • en nypa salt
  • 1 tesked pepparkaka krydda eller kanel
  • 1 stort surt äpple
  • ca 200 ml rapsfrö eller solrosolja för rostning
  • Pulveriserat socker för dammning
  • (för custard: 250 ml vegetabilisk mjölk, 20 g custardpulver, 1 vaniljssocker)

Mitt recept:
1 krm bakpulver
2 tsk lebkuchenkrydda
4 msk ICA Sötströ 
4 dl Risenta Mandelmjöl
2 dl sojamjölk 
2 äpplen (~ 380 g)

Garnering:
Lebkuchenkrydda
Funksjonell Mat Sukrin Melis

Instruktioner:
Steg 1: Förbered degen

Vad kan jag säga - det är otroligt enkelt igen. Du lägger alla ingredienser för deg (mjöl, vegetabilisk mjölk, socker, vaniljssocker, bakpulver, salt) i en blandningsskål och blanda allt grundligt med vispen tills inga fler klumpar syns.

Lisitipp: Jag använder pepparkaka för att göra applefritterarna snygga och glada. Den består för det mesta av kanel, men det finns fortfarande krossade nejlikor i det och kardemumma - bara allt du kan tänka dig på en julgrytande krydda.

Om det behövs gör det också ganska normalt kanel. Om du föredrar det mindre jul, kan du också röra lite vanilj i degen - här kan du som alltid smaka på din egen smak.

Degen ska ha en konsistens som liknar våfflorna : synligt tjock så att den klibbar väl till äpplen senare.

Steg 2: Skär äpplet
Återigen kan du inte gå fel: du tvättar äpplet noggrant och skär sedan i ca 1 cm tjocka skivor.

Jag skrämde inte det förut, för jag tycker att det skulle vara synd att kasta bort det läckra skalet. Naturligtvis kan du också ta bort skalet före,

Sedan tar du en äppelkaksklippare och håller kärnfodralet ur mitten av äppelskivorna.

Med en sådan äppelkaka-skärare kan du teoretiskt jämföra äpplet som helhet - men på något sätt saknar jag alltid den exakta mitten och sedan måste "hålas ut" igen.

Om du först skär skivorna och sedan rausstichst bara kärnan är allt också korrekt.

Steg 3: Baka äppelkakorna

För att baka Küchle nu guldbrun, ger du oljan i en panna med en högkant och värms upp. Under tiden dykar du för en enda äppelring i degen för provet.

Om degen klibbar väl mot äpplet är det perfekt. Om degen fortfarande är lite för flytande, lägg till lite mjöl. Om det verkar för svårt för dig, lägg till lite grönsaksmjölk.

Efter 2 till 3 minuter, bör oljan vara tillräckligt varm - för provet är jag mycket försiktig bara en gång bara en av äppelkakorna är rena. Om oljan sedan kastar bubblor och börjar sizzle runt det lilla köket, är det perfekt och det kan vara en helt svängande äppelringar i pannan.

Efter ca 1 till 2 minuter från varje sida, ska Küchle då gå igenom. Se till att du plockar upp dem oftare för att se hur mörk de redan är. Detta kan ofta vara mycket snabbt med varm olja.

Sedan kan du på en köks crepe dränera dem lite och sedan damma dem med pulveriserat socker och servera ändå gott och varmt.

Lisitipp: Vaniljssås passar naturligtvis bäst. Därför tar jag ganska vanligt vaniljspulver, som jag förbereder med mer växtmjölk än med pudding - det ska vara en sås, så du behöver mer flytande.

Om vi ​​äter Apfelküchle, då hellre med kall vanilja. Därför förbereder jag dem i förväg - om du är en multitasking-talang i köket, kan du fortfarande blanda dem snabbt medan du tuggar.

Allt du behöver göra är att värma vegetabilisk mjölk, rör om lite vegetabilisk mjölk med pulveret och rör det i kokt växtmjölk. Färdig är arboret.

Lisitipp: På sommaren är det kanske inte så gott som äppelfritterar som de kan vara - det finns äpplen året runt, men för mig är det mer en höst-vintermåltid. Vem men även som på sommaren, bör definitivt en kula vaniljglass att äta den.

Mina instruktioner:
Blanda bakpulver, lebkuchenkrydda, sötströ och mandelmjöl i en skål. Tillsätt sojamjölk och blanda. Skölj äpplena. Kärna ur. Dela på mitten på hälften. Dela i tjocka skivor. Sätt ugnen på 175 grader. Lägg bakplåtspapper på en bakplåt. Täck skivorna med deg. Grädda mitt i ugnen i 28-29 minuter. Ta ut ur ugnen och låt svalna i 30 minuter. Lägg på tallrik ochströ över lebkuchenkrydda och sukrin melis. Täck med aluminiumfolie. Kyl i 2 timmar. Servera varmt. 

Förvaring: Förvara i kylen.


Tschüss!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar