måndag 11 juni 2018

Buttermilk

Ni är säkert bekanta med Buttermilk pancakes, Buttermilk pie eller Buttermilk biscuits.

Buttermilk betyder ju ordagrant ”smör-mjölk”, men brukar översättas till kärnmjölk. Jag använde (förut) filmjölk som ersättning. Eftersom det inte finns en mjölkfri variant av kärnmjölk eller filmjölk på den svenska marknaden så har jag gjort det själv. Det finns massa av variationer för DIY Buttermilk, som mjölk+vitvinsväger eller kondenserad mjölk+vinäger+vatten eller yoghurt+vatten.

Originalt recept är från


Buttermilk
(Jag fick ca 750 ml, ca 680 g)

Ingredienser:
Originalt:
1 tablespoon freshly squeezed lemon juice or white vinegar
1 cup of milk of choice

Mitt recept:
6 dl sojamjölk
3 msk äppelcidervinäger 

Instruktioner:
Step 1:Pour 1 cup of milk into a bowl.
Step 2: Grab one small fresh lemon or white vinegar. Stir in a tablespoon or two of lemon juice OR vinegar into the bowl with the milk. Stir to combine. Let sit for 5 minutes until the milk begins to curdle and becomes acidic.
Step 3: Use in place of buttermilk in the recipe as it calls for. Enjoy!

Mina instruktioner:
Blanda sojamjölk och äppelcidervinäger i en skål. Låt stå i 10 minuter. Blanda igen.

Förvaring: Täck med aluminiumfolie och förvara i kylen.


Tschüss!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar