tisdag 24 juli 2018

Sparris- och mungbönssoppa

För väldigt många månader haft jag haft frusen sparris i min frys men inte använt den. Vid tiden då jag gjort Kokta mungbönor så funderade jag på vilka grönsaker som skulle passa med mungbönor. Sparris + mungbönor = fullträff! 


Sparris- och mungbönssoppa
(Jag fick 2 80 cl skålar)

Ingredienser:
5 dl grönsaksbuljong (5 g Kung Markatta Grönsaksbuljongtärning)
1/2 gul lök
2 vitlöksklyftor
210 g fryst tinad grön sparris 
Olivolja 
210 g kokta mungbönor
80 g fryst tinat vitkålsris 
1 tsk salt
1 tsk torkad gräslök 
1 krm malen svartpeppar 
1 dl vatten 

Instruktioner:
Gör grönsaksbuljong: Värm en spisplatta på hög värme. Häll vatten i en kastrull och smula ner grönsaksbuljongtärning. Rör om tills det inte finns smulor kvar. Ställ åt sidan och stäng av värmen. Skala och finhacka lök och vitlök. Finhacka sparris. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll olivolja, lök och vitlök i en djup stekpanna och fräs i 1 minut. Ta bort stekpannan. Höj värmen. Skölj mungbönor i en sil. Tillsätt sparris, mungbönor, vitkålsris, salt, gräslök och svartpeppar. Koka i 7-8 minuter och rör om hela tiden. Ta bort kastrullen och låt svalna. Blanda i vatten och mixa 90 % slätt. Servera varmt.

Förvaring: Häll i skålar, täck med aluminiumfolie och förvara i kylen.


Tschüss!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar