onsdag 6 juni 2018

Lingonsylt

Glad Sjätte Juni, folks! Vad är det första utlänningar tänker på när de hör ”Sverige”? För många gissar jag: IKEA’s Swedish meatballs! Jepp, och vad går med köttbullar, potatis och brunsås..? Lingonsylt!! Nordiska länder generellt älskar lingon, som Norges Trollkrem, Finlands Puolukkakakku, Danmarks Ebelskivers.

Varför är sjätte juni vår nationaldag, då? Dagen var lobbyad att bli vår nationaldag i slutet på 1800-talet (varför hade vi inte en nationaldag då?). Anledningen var två händelser: 6:e juni 1523 valdes Gustav Vasa till kung och 6:e juni 1809 accepterades regeringsformen. Inte lika cool nationaldag som Frankrikes eller USA:s och den firas absolut inte lika intensivt och dedikerat. Och varför insisterar svenningar för att ha varje jävla samma mat på bordet till påsk, midsommar, jul och idag? Man kan nog avläsa att jag inte är ett stort fan av traditionell svensk husmanskost med fläsk, skinka, potatis, köttbullar, sill. Men lingonsylten, den e okidoki! 😁

Med lingonsylten har jag gjort smarriga recept, som kommer publiceras snart!

Om du vill hälla sylten i stora glasburkar så tipsar jag om den här sidans råd: http://www.kokasylt.se/hur-gor-jag-rent-burkarna-4771123

Originalt recept är från


Lingonsylt
(Jag fick ca 1015 g)

Ingredienser:
Originalt:
1 liter lingon

2 ekologiska äpplen

Mitt recept: 
2 röda äpplen (~ 300 g)
1000 g frysta tinade lingon
1 dl ICA Sötströ 
1 krm natriumbensoat
2 dl ICA Sötströ 

Instruktioner:
Tvätta och riv äpplena med skalet på. Blanda med lingonen i en kastrull. Koka upp under omrörning. Låt småputtra på svag värme i 15 minuter, rör då och då.

Häll upp i en ren burk ända upp, sätt på locket direkt. Sylten håller sig länge i kylen eftersom lingonen innehåller bensoesyran som har en konserverande effekt.

Mina instruktioner:
Skölj äpplena och dela med en äppelklyftare. Finriv klyftorna. Värm en spisplatta på hög värme. Häll äpple, lingon och sötströ i en djup stekpanna. Låt koka och rör om hela tiden i 1 minut. Ta bort stekpannan och sänk värmen till medelvärme. Låt puttra i 15 minuter under konstant omrörning. Ta bort stekpannan och låt svalna i 5 minuter. Tillsätt natriumbensoat och sötströ och blanda. Låt svalna helt, minst 30 minuter. Servera rumsvarmt.

Förvaring: Häll i glasburk eller skål, täck med lock eller aluminiumfolie och förvara i kylen.


Tschüss!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar