tisdag 30 juli 2019

Alqurnubit hasa' alluwz

Jag kan inte tro att det gått en år sedan min resa till Schweiz! Shit, vad tiden går snabbt!! Det är Marockos nationaldag igen. Jag har gjort en spännande blomkålsoppa med olivolja, spiskummin, koriander, kanel, chili, svartpeppar, salt, vatten, mandelmjöl och havremjölk. Egentligen ska man ha harissa och hela mandlar eller mandelspån, men jag improviserade och ersatte med malen chili och mandelmjöl. 

Alqurnubit hasa' alluwz
(Jag fick 2 portioner, ca 870 g)

Ingredienser:
1 blomkålshuvud (~ 835 g)
Olivolja
1/2 tsk malen kanel
1/2 tsk malen koriander 
1 tsk malen chili 
2 tsk malen spiskummin 
1 krm malen svartpeppar 
15 dl vatten 
1 tsk salt
3 msk Garant Mandelmjöl 
2 dl Kaslink Aito Oat Drink Barista 

Instruktioner:
Bryt av blasten från blomkålen. Bryt av klasar. Skölj i durkslag. Grovhacka. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll olivolja, kanel, koriander, chili, spiskummin och svartpeppar i en kastrull. Fräs i 1 minut. Tillsätt blomkål och fräs i 4 minuter. Ta bort kastrullen. Höj värmen. Häll i vatten, salt och mandelmjöl. Koka i 22-23 minuter och rör om varje minut. Ta bort kastrullen och låt svalna i 10 minuter. Mixa helt slät med stavmixer. Blanda i havremjölk. Servera varmt.

Förvaring: Häll i skålar och förvara i kylen.


Tschüss! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar