torsdag 15 augusti 2019

Shimla Mirch Masoor Dal

Det är 1 vecka kvar till skolan börjar. Och Indiens nationaldag! Jag har gjort en Dal med paprika och röda linser. Shimla Mirch betyder paprika på hindi. 

Men jag måste skryta om mina fynd har gjorde igår! Jag var på min absoluta favoritsecond-handbutik Klädnypan. Jag fyndade en H&M höstjacka för 20 kr! Ja, 20, inte 200! Sen var jag på Röda korset och köpte en herrhöstjacka för 75 kr. ”Herrjacka?” Anledningen till att jag var där, var för att jag fick en jättefin väska av en vän, men den hade inte dragkedja. Och jag hade inte en dragkedja hemma, så jag var på jakt efter en billig tröja med dragkedja. Då hittade jag av olyckshändelse höstjackan. Men jag tyckte inte om dragkedjan på den, så då var jag på jakt efter en till dragkedja. Som tur var hade Röda Korset en herrjacka med en tillräckligt lång dragkedja. 😁 

Shimla Mirch Masoor Dal
(Jag fick ca 1165 g)

Ingredienser:
1 rödlök
6 vitlöksklyftor
1 röd paprika (~ 150 g)
1 gul paprika (~ 145 g)
3 kvisttomater (~310 g)
Rapsolja 
2 tsk malen spiskummin
1 tsk malen gurkmeja 
1/2 tsk malen ingefära 
1/2 tsk malen koriander 
1/2 tsk malen chili
1 krm malen svartpeppar
200 g GoGreen Röda Linser 
10 dl vatten 
1 tsk salt

Instruktioner: 
Skala och finhacka lök och vitlök. Skölj paprika i durkslag. Skär bort toppen och botten. Skär ut kärnhuset. Finhacka. Skölj tomat i durkslag. Finhacka. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll rapsolja, lök och vitlök i en kastrull. Fräs i 2 minuter. Tillsätt paprika och fräs i 2 minuter. Häll i spiskummin, gurkmeja, ingefära, koriander, chili och svartpeppar. Fräs i 1 minut. Ta bort kastrullen. Höj värmen. Skölj linser i sil. Tillsätt tomat, linser, vatten och salt. Koka i 11-12 minuter och rör om varje minut. Servera varmt. 

Förvaring: Häll i skålar och förvara i kylen.


Tschüss!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar