onsdag 17 juli 2019

Riz Bi Haleeb

Mycket har hänt den här veckan! I måndags tatuerade jag mig! 
Igår var vi med finbesök från Stockholm. Idag var vi på ULLARED!! Vi lämnade Ullared när de stängde! Det fanns 3 andra bilar kvar när vi kom tillbaka till parkeringshuset. Mest glad är jag för min nya dammsugare som bara kostade 399!! Ka-tching! 😉💲 

Det här receptet kan komma att passa till fruktost imorgon. I bring to you Riz Bi Haleeb, som är arabiska för "ris i mjölk". Det var första gången jag använde rosenvatten. Rosenvatten är väl använt i arabiska kök och även i risgrynsgröt. Det smakar inte parfym, som jag trodde! 😉


Riz Bi Haleeb 
(Jag fick ca 1060 g)

Ingredienser:
400 g Zeta Ris Av Kikärtor
8 dl vatten 
10 dl Kaslink Aito Oat Drink Barista 
4 msk ICA Sötströ 
1 tsk rosenvatten 

Instruktioner:
Värm en spisplatta på hög värme. Skölj ris i en sil. Häll ris och vatten i en 3-liters kastrull. Puttra i 6-7 minuter och rör om hela tiden med en silikonsked. Ta bort kastrullen. Sänk värmen till medel. Skölj ris i en sil. Häll ris, havremjölk, sötströ och rosenvatten i en stor kastrull. Sjuda i 20-21 minuter och rör om varje minut. Servera varmt. 

Förvaring: Häll i skålar och förvara i kylen.





Tschüss!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar