söndag 14 juli 2019

Soupe froide de nectarine

Glad la Fête nationale eller le 14 juillet eller Bastille day! Alltså, det är Frankrikes nationaldag. 🇫🇷 

Förutom bakning och matlagning har jag sytt like crazy!! Jag har gjort:
Clutch
Värmekudde 
Armband 

Plus örhängen! 

Så här blev Värmekudden!
Den är fantastiskt enkel! Du behöver..


That's it! Vik kökahandduken till en rektangel. Sy kanterna, men lämna hål. Häll i linfrön. Sy ihop! Ta da! 😀 

Och Clutchen! Jag följde egentligen en video på en No sew clutch, men jag hade inte lim, så jag sydde istället. 
Och så här enkelt gör du den! 


Gör mönstret först på papper, så du kan testa dig fram. Rita en rektangel 20 cm lång och 12 cm bred. 


Dela in rektangeln i rutor: rita streck på mitten på längden (10 cm) och mitten på bredden (6 cm). 



Från mittenstrecket på längden, rita ett streck rakt uppåt, 9 cm. 


Från ytterkanterna på bredden, rita streck uppåt, 2 cm, på båda sidorna.

Från 9 cm strecket och 2 cm strecken, använd linjal och rita streck mellan punkterna, 12 cm. Det ska se ut som ett hustak. 😉

Nu ska vi göra samma sak, fast från kortsidan. Rita streck från kortsidans yttersta hörn, 2 cm. 

Från mitten på kortsidan, rita ett streck, 10 cm. 

Från 10 cm strecket och 2 cm strecken, använd linjal och dra streck mellan punkterna, 10 cm. Igen, hustaket! Gör samma sak på andra sidorna.

Rita mönstret på innertyget, jag använde vitt lakan som jag köpte på Röda Korset. #thrifty 

Klipp ut mönstret och fäst på det på insidan av det yttersta tyget, alltså det som kommer synas. 

Rita kant runt hela mönstret, 2 cm. Klipp med sax. 

Stryk.

Ta bort mönstret och vänd. Fäst tillbaka. Mönstret har utklippta hörn, klipp rakt in. 

Vik in kanterna och fäst med knappnålar.

Sy fina kanter längs kanten på utsidan.

Upprepa med alla sidor. Vik in kortsidorna mot mitten.

Vik in den nedersta viken. Fäst med knappnålar.

Ha handen under och sy vid kanterna på den översta fliken. 

Sy på en knapp vid översta flikens topp.

Klipp en hårsnodd och forma den så att den passar runt knappen. Sy fast snodden BARA i innertyget så att den når knappen.

Färdigt!! Och nu till min franska dessertsoppa som jag såg i boken Fransk bistro av Maria Zihammou. 


Soupe froide de nectatarine
(Jag fick ca 350 g) 

Ingredienser:
3 mogna nektariner (~ 435 g)
6 dl vatten 
4 msk ICA Sötströ 

Instruktioner: 
Skölj nektariner i durkslag. Skala. Skär bort fruktköttet runt kärnan. Dela i mindre bitar. Värm en spisplatta på hög värme. Häll nektariner, vatten och sötströ i en 3-liters kastrull. Koka i 15-16 minuter och rör om hela tiden. Ta bort kastrullen och låt svalna i 10 minuter. Mixa slät med stavmixer. Häll i skål och ställ i kylen i 2 timmar. Servera kallt. 

Förvaring: Förvara i kylen. 



Tschüss! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar