lördag 16 december 2017

Gräddkola

Nu e det jul igen, o nu e det jul igen, o julen varar den till påska! Jag är inte en sån person som älskar allt juligt och sjunger alla julsånger skrivna varenda dag i december. I alla fall inte längre. Men jag älskar kola. Och knäck. Och pepparkakor, lussekatter, snöbollar, m.m. 

Varje jul brukade min mamma galet mycket med chokladkola, för det tog alltid slut innan själva julaftonen. 😆

Nu har jag själv försökt på mig kola, s.k. Gräddkola. Jag hade ingen aning om skillnader bland kolor till jag läste om det på Wikipedia. Gräddkola är det jag gjort för jag använde ”grädde”, egentligen sojavisp, men sak samma. 

I Fredriks recept används 50 g smör, men jag tog kokosfett, eftersom det är billigare än kokosolja. 
Kolla in mitt inlägg om hur jag ersätter mejeriprodukter, B.T.W.! 

I smörkola används större mängd smör och socker. Kom ihåg att detta inte är samma sak som butterscotch, för de är hårda karameller, lika till Werthers. 

Anyway, vilket kola man än gör, det blir ju så himla gott! 

Originalt recept är från

https://fredriksfika.allers.se/graddkola-med-flingsalt/

Gräddkola (Jag fick 41 kolor) Ingredienser: Originalt: 50 g smör 3 dl strösocker (270 g) 3 dl vispgrädde (300 g) 1,5 dl ljus sirap (210 g) 0,5 tsk vaniljpulver +flingsalt efter smak Mitt recept: 50 g smält Kung Markatta Neutral Kokosolja 3 dl Alpro Soya Airy & Creamy 1 dl ICA Sötströ 1 1/2 dl Rawfoodshop Yacon Syrup 1/2 tsk Urtekram Vaniljpulver Instruktioner: 1. Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull. 2. Koka upp och låt koka på medelvärme till 125 grader, eller gör ett kulprov. Ta ett glas med kallt vatten och droppa ner lite av kolan och känn med fingrarna hur konsistensen är. 3. Rör i kolan lite då och då för att fördela värmen i kastrullen. 4. Klä en form på cirka 15×20 cm med bakplåtspapper. 5. Häll upp kolan i formen och strö över flingsalt efter smak. Låt svalna i rumstemperatur. 6. Skär upp kolan i bitar. 7. Förvara i rumstemperatur i en lufttät burk. Mina instruktioner:

Klä en form med bakplåtspapper och smörj lätt med rapsolja. Värm en spisplatta på hög värme. Häll kokosolja i en stor kastrull och smält. Häll i vispgrädde, sötströ, yaconsirap och vaniljpulver. Låt koka upp till 125 grader. När termometern börjar bli 100, blanda om med träsked konstant så det inte bränns vid. När kolan är 125 grader varm, häll smeten i bakformen. Låt svalna i 1 timme. Skär bakplåtspapper i bitar, minst 5x5. Skär kolan i små rektanglar. Lägg kola vid en sida och rulla ihop pappret. Vrid om pappret på bredden.* Lägg kolorna i burkar och ställ i frysen i minst 2 timmar. Servera kallt. 

Förvaring: Förvara i frysen.

*Såhär, alltså.


Tschüss!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar