torsdag 22 augusti 2019

Ghanian Jollof Rice

Det är dags för Jollof rice igen! Det är World Jollof Rice Day! Till Kameruns nationaldag, 20/5, gjorde jag Kameruns version av Jollof rice. Jollof rice är Västafrikas pilau/pilaff. Basingredienserna är ris, lök, tomatpuré, krossade/passerade tomater. I Ghana har man ofta kyckling eller fisk till, grönsaker som ärtor, bönor, morötter, paprikor, och kryddor som curry, lagerblad och timjan. Jag har  kokt blomkålsris i stället för vanligt ris, därför att det är snabba kolhydrater och för att producera 1 kg ris krävs 2497 liter vatten (https://www.theguardian.com/news/datablog/2013/jan/10/how-much-water-food-production-waste).

To leave on a good note: igår eftermiddag blev jag klar med mitt hemgjorda lapptäcke style kuddfodral till en kudde som jag stoppade upp. #fabricscraps 
Jag använde bitar överblivet tyg som jag sydde på en 55x55 cm tygbit. Nämnde jag att allt är handsytt?


Ghanian Jollof Rice
(Jag fick 2 portioner, ca 900 g)

Ingredienser:
1 gul lök
6 vitlöksklyftor 
2 morötter (~ 135 g)
Rapsolja
2 tsk malen spiskummin
1 tsk malen gurkmeja 
1/2 tsk malen ingefära 
1/2 tsk malen koriander 
1/2 tsk malen chili 
1 krm malen svartpeppar
100 g Garant Små Fina Ärter
1170 g ICA I Love Eco Ekologisk Pastasås Tomat & Chili
1 tsk salt 
4 dl vatten
290 g kokt blomkålsris 

Instruktioner: 
Skalar och finhacka lök och vitlök. Skala och skölj morot. Finhacka. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll rapsolja, lök och vitlök i en kastrull. Fräs i 2 minuter. Tillsätt spiskummin, gurkmeja, ingefära, koriander, chili och svartpeppar. Fräs i 1 minut. Häll i morot och ärter och fräs i 3 minuter. Ta bort kastrullen. Tillsätt pastasås, salt och vatten. Puttra i 1 timme och 25-26 minuter (vid slutet blir det fräsning istället). Ta bort kastrullen och låt svalna i 10 minuter. Häll i blomkålsris och blanda. Servera varmt. 

Förvaring: Häll i skålar och förvara i kylen. 


Tschüss! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar