torsdag 6 juni 2019

Vegansk äpplekaka

Glad Sjätte juni! Det finns inte många saker mer som är mer svenska än Äpplekaka. Jag älskade min mammas äpplekaka med vaniljvisp när jag var liten! 

Vegansk äpplekaka 
(Jag fick ca 700 g)

Ingredienser:
3 äpplen (~ 560 g)

Havresmuldeg:
1/2 tsk malen kanel
4 msk ICA Sötströ 
3 msk kokos
1 msk Risenta Kokosmjöl
4 dl Urtekram Havremjöl
80 g rumsvarmt sm”r

Ingredienser: 
Skölj äpplen i durkslag. Skala. Dela med en äppelklyftare. Finhacka. Sätt ugnen på 175 grader. Häll i en pajform. Blanda kanel, sötströ, kokos, kokosmjöl och havremjöl i en skål. Smula ner sm”r. Knåda till en smuldeg. Smula över. Grädda mitt i ugnen i 19-20 minuter. Servera varmt. 

Förvaring: Lägg på tallrikar och förvara i kylen.



Tschüss!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar