onsdag 5 juni 2019

Klatkager

Nu har jag sommarlov!! Jag är så stolt över mina fantastiska betyg jag fick detta läsåret! 
Engelska 7: A
Matematik 2b: D
Människors miljöer: A
Psykologi 2a: A
Samhällskunskap 2: A
Sociologi: A
Svenska 2: A
Tyska 1: A


Och Tigger fyller 4 år idag!

Men det är också Danmarks nationaldag, eller grundlovsdag. 5:e juni 1849 undertecknades Danmarks första grundlag. Klatkager är Danmarks kända plättar av gröt. Mest används risgrynsgröt, som jag använt. 


Klatkager 
(Jag fick 16 plättar)

Ingredienser: 
1 nypa salt 
1 tsk bakpulver
1 tsk Semper Pofiber 
5 msk ICA Sötströ
3 msk Bulk Powders Ärtprotein
1 msk Finax Psyllium 
2 msk Risenta Kokosmjöl
2 dl Garant Mandelmjöl
1 dl vatten 
100 g kall risgrynsgröt 
2 msk rapsolja 
1 chiaägg
1 tsk citronsaft 
Rapsolja 

Garnering:
1/2 tsk ICA Sötströ
1 krm malen kanel 

Instruktioner:
Blanda salt, bakpulver, pofiber, sötströ, ärtprotein, psyllium, kokosmjöl och mandelmjöl i en skål. Tillsätt vatten, risgrynsgröt, rapsolja, chiaägg och citronsaft. Rör om i 20 sekunder. Ställ skålen i kylen i 1 timme. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll rapsolja och en klump smet i en plättpanna. Platta ut smeten. Stek i 2-3 minuter. Vänd och stek i 2-3 minuter. Lägg på tallrik. Blanda sötströ och kanel. Strö över kanelsötströ. Servera varmt. 

Förvaring: Förvara i kylen. 



Tschüss!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar