fredag 20 april 2018

Smuldeg

Jag har fina minnen från min barndom av mammas goda äpplekaka och bärversionen med hallon och blåbär. Yummie! 🍏🍎

Det har kommit upp för mig att ”äpplekaka” är inte en ”riktig” kaka, för den har ju smuldeg och är väl då en smulpaj..? 

Anyways, detta är ett recept på smuldeg som kan användas i Äpplekaka, Päronkaka och Hallon- och granatäpplekaka

Originalt recept är från


Smuldeg
(Jag fick ca 330 g)

Ingredienser:
Originalt:
80-100 gram äpple
20 gram rumsvarmt smör
¾ dl mandelmjöl
2 msk riven kokos
1 msk sötningsströ
2 krm kanel 

Mitt recept:
1/2 tsk kanel
4 msk sötströ
3 msk kokos
1 msk sojamjöl 
4 dl mandelmjöl 
80 g rumsvarmt smör 

Instruktioner:
Sätt ugnen på 175 grader. Tvätta ett äpple, skär i skivor och fördela i en liten pajform som är cirka 14 centimeter i diameter. Blanda de resterande torra ingredienserna och blanda väl med smöret. Fördela degen över äppelkylftorna. Grädda mitt i ugnen i cirka 15 minuter. Håll koll så pajen inte blir bränd (flytta då ner pajen eller sänk värmen).

Mina instruktioner:
Häll kanel, sötströ, kokos, sojamjöl och mandelmjöl i en skål. Smula ner smöret. Knåda in smöret tills det blir en smulig deg. Smula degen över någonting gott och baka!


Tschüss! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar