torsdag 4 juli 2019

Veganska amerikanska pannkakor

Happy 4th of July!! Tänk att den här dagen är så populär och känd över hela världen! USA har verkligen många problem, men något man måste vara tacksam till amerikanerna är matkulturen. Jag, som många andra, älskar amerikanska pannkakor. När jag var yngre var jag en gång på ett Pannkakshus och åt tjocka amerikanska pannkakor med lönnsirap. Såååå gott! Men, såklart väldigt onyttigt. 

Strax efter jag skapat bloggen så gjorde jag amerikanska pannkakor, men de innehöll mjölk, ägg och maltodextrin. Nu har jag arbetat med mitt helt självskapade recept på svenska pannkakor, och gjort amerikanska! Det är nästan samma recept, men jag gjorde dem små och tjockare. Samma perfekta resultat! 😁 Enjoy!

Veganska amerikanska pannkakor 
(Jag fick 3 5 cm i dm pannkakor)

Ingredienser:
1 nypa salt
1 tsk bakpulver
1 tsk Semper Pofiber 
5 msk ICA Sötströ
3 msk Bulk Powders Ärtprotein
1 msk Finax Psyllium 
3 msk Risenta Kokosmjöl
1 dl Garant Mandelmjöl
1 dl Urtekram Havremjöl
1 dl ljummet vatten 
200 g naturell havreyoghurt 
2 msk rapsolja 
1 chiaägg
1 tsk citronsaft 
Rapsolja 

Instruktioner:
Blanda salt, bakpulver, pofiber, sötströ, ärtprotein, psyllium, kokosmjöl, mandelmjöl och havremjöl i en skål. Tillsätt vatten, havreyoghurt, rapsolja, chiaägg och citronsaft. Rör om i 30 sekunder. Ställ skålen i kylen i 1 timme. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll rapsolja och en stor klick smet i en stekpanna. Platta ut smeten. Stek i 8-9 minuter. Vänd och stek i 8-9 minuter. Servera lätt varmt. 

Förvaring: Lägg på tallrik och förvara i kylen.


Tschüss! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar