måndag 20 augusti 2018

Lencsegulyásleves

Det första många kommer att tänka på idag, på Ungerns nationaldag, är Gulasch. Gulyás uppstod i Ungern på 800-talet!! Då fanns inte den klassiska paprikan med, det lades till efter 1500-talet. 

Eftersom jag har gjort en soppa och inte en tjock gryta, som gulasch också kan vara, så är det en leves. (Leves betyder soppa). Namnet betyder ordagrant linsgulaschsoppa. 

Men soppan har en liten rolig historia! Den kom till by conicidence när jag gjort kokta bruna linser och skulle göra en grönsakssoppa med dem. Jag hade kålrot och paprika och skulle ha använt spenat, men den verkade gammal. Det var när jag börjat tillaga soppan som jag kom på att jag skulle kunna lägga till gulaschkrydda. Sen rullade jag med det! 

Jag lovar inte att den smakar precis som skolans gulaschsoppa. Det gör den inte. Den är fri från kött och mejeri och har ingen tomat, som med modern tid blivit populärt. 



Lencsegulyásleves
(Jag fick 3 80 cl skålar)

Ingredienser:
1 gul lök
190 g fryst tinad röd paprika
820 g fryst tinad kålrot
Rapsolja 
25 dl vatten
1 tsk salt 
1 tsk malen selleri
1 tsk malen brödkummin 
2 msk gulaschkrydda 
1 krm malen svartpeppar
475 g kokta bruna linser
4 dl vatten 

Instruktioner:
Skala och finhacka lök. Finhacka paprika. Skala och finhacka kålrot.  Värm en spisplatta på medelvärme. Häll rapsolja och lök i en stor kastrull. Fräs i 2 minuter. Tillsätt kålrot och fräs i 5 minuter. Ta bort kastrullen. Höj värmen. Tillsätt vatten, salt, selleri, brödkummin, gulaschkrydda och svartpeppar. Koka i 48-49 minuter och rör om var 2-3 minut. Ta bort kastrullen. Skölj linser i en sil. Tillsätt linser och vatten. Koka i 8-9 minuter. Servera varmt.

Förvaring: Häll i skålar, täck med aluminiumfolie och förvara i kylen.



Tschüss!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar