fredag 17 augusti 2018

Bubur kacang hijau

”Bubur kacang hijau? Vad i helskotta är detta för något recept?” undrar du kanske. 17:e augusti är Indonesiens nationaldag och därför har jag gjort Grön bön gröt. Detta är en traditionell indonesisk gröt av mungbönor, som jag nyligen bekantat mig själv vid, och kokosmjölk. Jag var inte väldigt positivt ställd till smaken av gröten när jag stod och rörde om i den gröna sörjan. Men kan du tänka dig, det var skitgott! Jag var rädd för en lite för aggressiv smak av kokos, men den och smaken av ingefäran var mild. Den dominanta smakgivaren var definitivt bönorna! 

Jag undrade hur jag skulle förklara smaken, och det går faktiskt inte. Konsistensen påminner mig om limabönor, alltså små vita bönor. 

Gröten är definitivt inte snabblagad
 och kan inte klämmas in till frukost. Men om du tripplar receptet får då tillräckligt till 9 portioner! 

Originalt recept är från


Bubur kacang hijau
(Jag fick 3 portioner, ca 1030 g)

Ingredienser:
Originalt:
  • 1 cup mung beans ( soak for at least 2 hours in water)
  • ¾ cup palm sugar cubes ( around 180g)
  • a pinch of salt
  • 200ml fresh coconut milk
  • 2 cups water
  • ¼ cup pearl sago , soak for 30 mins
  • 1 inch grated ginger
  • 1 pandan leaf , optional


Mitt recept:
200 g Eldorado Mungbönor 
5 dl vatten
200 g fet kokosmjölk 
14 dl vatten
1 tsk malen ingefära
1 nypa salt
1 dl Risenta Kokosmjöl
1 dl ICA Sötströ 

Garnering:
Sojamjölk
ICA Sötströ 

Instruktioner:
  1. In a heavy bottomed pan, boil the mung beans with ginger, pandan leaf and water, simmer on low heat for 30 minutes.
  2. Add in the salt and sago, stir well until sago becomes translucent, usually around 10 minutes.
  3. Tip in the palm sugar and once the sugar is fully melted, add the coconut milk. Simmer for another 5 minutes then serve.


Mina instruktioner:
Skölj mungbönor noga i en sil. Häll bönor och vatten i en skål. Täck med aluminiumfolie och låt stå i 3 timmar. Ställ en burk kokosmjölk i kylen i minst 1 timme. Värm en spisplatta på hög värme. Skölj bönorna i en sil. Häll bönor, vatten och ingefära i en 3-liters kastrull. Koka i 1 minut. Ta bort kastrullen. Sänk värmen till medel. Puttra i 30 minuter och rör om var 1-2:e minut. Ta bort kastrullen. Tillsätt salt och kokosmjöl. Puttra i 7-8 minuter och rör om hela tiden. Ta bort kastrullen. Ta ut kokosmjölken. Separera det tunna kokosvattnet från den tjocka kokosmjölken i två skålar. Häll i kokosmjölk och sötströ. Puttra i 21-22 minuter och rör om hela tiden. Ta bort kastrullen och låt svalna. Häll gröt i skålar. Häll i sojamjölk och strö över sötströ. Servera varmt.

Förvaring: Täck med aluminiumfolie och förvara i kylen.


Tschüss!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar