söndag 8 april 2018

Chokladbollar

”Mmm” tänkte och sa jag när jag åt dessa yummielicious (yummie + delicious) chokladbollar. 

Jag har ett tidigt minne av att vara på café med min mamma och fråga efter ”negerboll”. Jag var väldigt liten och förstod inte varför folk runt om kring stirrade. Min mamma tillrättavisade mig och sa att det hette ”chokladboll”. Tänk att det tog så lång tid för folk att börja använda ordet chokladboll! 

Anyways, jag gillar verkligen INTE kaffe och har alltså inte använt det, men den som gillar kaffe kan.

Originalt recept är från


Chokladbollar 1
(Jag fick 6 stora eller 7 medium)

Ingredienser:
Originalt:
150 gram smör
2 dl strösocker
10-12 msk med oboy
6 dl havregryn
1 dl mjölk

Mitt recept:
3 msk ICA Sötströ
3 msk Kung Markatta Kakao
1 dl kokos
50 g rumsvarmt Valio Eila Laktosfritt Smör
1 msk sojamjölk

Garnering:
Kokos

Instruktioner:
Blanda allt i en skål och rör ihop till en smet , jag använder elvisp.
Ställ kallt i en halvtimme och forma sedan lagom stora chokladbollar.
Rulla i kokos och sen är det klart.

2

Mina instruktioner:
Häll sötströ, kakao och kokos i en liten skål och blanda. Smula ner smöret, häll i sojamjölken och blanda till en deg. Häll kokos i en liten låda. Rulla degen till bollar och rulla dem i kokosen. Lägg chokladbollarna på en tallrik, täck med plastfolie och ställ i kylen i minst 2 timmar.

Förvaring: Förvara täckt med plastfolie i kylen. 


Chokladbollar 2
(Jag fick 12 stora eller 15 medium)

Ingredienser:
6 msk ICA Sötströ
6 msk Kung Markatta Kakao
2 dl kokos
100 g rumsvarmt Valio Eila Laktosfritt Smör
2 msk sojamjölk

Garnering:
Kokos

Instruktioner:
Häll sötströ, kakao och kokos i en liten skål och blanda. Smula ner smöret, häll i mjölken och blanda till en deg. Häll kokos i en liten låda. Rulla degen till bollar och rulla dem i kokosen. Lägg chokladbollarna på en tallrik, täck med aluminiumfolie och ställ i kylen i minst 2 timmar. Servera kallt. 

Förvaring: Förvara i kylen. 


Tschüss!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar