lördag 27 januari 2018

Cheesecake med Lemon curd

đŸŽ” Vad e det för en dag? E det en vanlig dag? Nej, det e ingen vanlig dag, för det e min födelsedag, hurra, hurra, hurra! đŸŽ”
Idag fyller jag 18 Är! Wow! Nej, jag lÀngtar inte efter att dricka, röka, snusa. Jag lÀngtar till att fÄ medlemskort pÄ mataffÀrer! Jag menar dÄ ICA, Willys, Citygross, Coop, Hemköp! En tradition jag har haft pÄ min födelsedag Àr att Àta cheesecake. Det har dÄ varit antingen denna cheesecaken eller en cheesecake med skivad kiwi. Receptet kommer frÄn en fantastisk bakbok som jag tycker alla bakningsentusiaster ska inköpa! Originalt recept Àr frÄn https://www.cook-books.com.au/index.php?app=ccp0&ns=prodshow&ref=aww-cupcakes-cheesecakes-cookies-new-softcover-cookbook



Cheesecake med Lemon curd (Jag fick 1 springform, 24 cm) Ingredienser: Originalt: 250 g digestivekex 125 g smĂ€lt smör Fyllning: 750 g rumsvarm cream cheese 2 tsk finrivet citronskal 110 g strösocker 3 Ă€gg Lemon curd: 45 g smör 110 g strösocker 1 uppvispat och silat Ă€gg 1 tsk finrivet citronskal 2 msk pressad citronsaft Mitt recept: 260 g digestivekex 140 g smĂ€lt Kung Markatta Neutral Kokosolja Fyllning: 975 g rumsvarm Tofutti Original Cream Cheese 2 dl ICA Sötströ 3 msk citronsaft 2 msk citronskal 3 Ă€gg Lemon curd: 90 g Kung Markatta Neutral Kokosolja 1 dl ICA Sötströ 2 Ă€gg 4 msk citronsaft 4 msk citronskal Instruktioner: 1 Kör kexen i matberedare tills de Ă€r finmalda. TillsĂ€tt smör och kör till en smuldeg. Pressa samman smulorna i bottnen och lĂ€ngs kanterna pĂ„ en 22 cm springform. StĂ€ll formen i kylskĂ„pet pĂ„ en plĂ„t i 30 minuter. 2 VĂ€rm ugnen till 160° eller 140° i varmluftsugn. 3 Gör fyllningen: Vispa cream cheese, citronskal och socker med elvisp till en jĂ€mn smet, vispa sedan i Ă€ggen, ett i taget. 4 HĂ€ll fyllningen i formen och grĂ€dda i cirka 1 timme. LĂ„t kakan svalna i ugnen med ugnsluckan pĂ„ glĂ€nt. 5 Gör i ordning lemon curd. 6 Bred ut krĂ€men pĂ„ kakan och stĂ€ll den kallt i 3 timmar eller över natten. Lemon curd Blanda alla ingredienser i en liten vĂ€rmetĂ„lig skĂ„l som stĂ€lls över en kastrull med sjudande vatten. (Vattnet fĂ„r inte komma i kontakt med skĂ„lens botten.) Rör hela tiden i cirka 20 minuter tills krĂ€men börjar tjockna och fastnar pĂ„ baksidan av en sked. Ta skĂ„len frĂ„n vĂ€rmen. TĂ€ck noga med plastfolie och lĂ„t krĂ€men kallna till rumstemperatur. Mina instruktioner: LĂ€gg digestivekexen i dubbla plastpĂ„sar. Krossa dem med en kavel. SmĂ€lt kokosolja och blanda till en smuldeg. Smörj en springform med rapsolja. Pressa i smulorna. StĂ€ll formen i kylskĂ„p i minst 30 minuter. Gör fyllningen: Blanda cream cheese, sötströ och citronsaft i en stor skĂ„l. Finriv citronskal och hĂ€ll i. Vispa i 2 minuter med elvisp. TillsĂ€tt 1 Ă€gg i taget och vispa i 1 minut tills smeten Ă€r jĂ€mn. SĂ€tt ugnen pĂ„ 160 grader. HĂ€ll smeten i springformen. GrĂ€dda mitt i ugnen i 1 timme och 5-6 minuter. Gör lemon curd: HĂ€ll vatten i en kastrull (vattnet fĂ„r inte röra skĂ„len) och lĂ„t sjuda. HĂ€ll kokosolja, sötströ, Ă€gg och citronsaft i en vĂ€rmetĂ„lig skĂ„l. Finriv citronskal och tillsĂ€tt. StĂ€ll skĂ„len över kastrullen och rör om konstant i 40-41 minuter. HĂ€ll i en liten skĂ„l och tĂ€ck ytan noga med plastfolie. LĂ„t svalna helt. Ta ut cheesecaken och lĂ„t svalna helt. Bred försiktigt pĂ„ lemon curd med en smörkniv. StĂ€ll cheesecaken i frysen i minst 4 timmar. Servera kallt.

Förvaring: TĂ€ck med aluminiumfolie och förvara i frysen. TschĂŒss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar