fredag 8 februari 2019

Naturell havreyoghurt

Den 4:e januari började jag söka efter miljövänligaste vegetabilisk mjölken. Det ledde mig till att ge upp soja nästan totalt.

Jag älskar sojamjölk, sojayoghurt, sojapasta och sojamjöl. Soja är väl bra för hälsan? Visar sig, NEJ.

Hälsa
Kemiskt förändrad sojaolja innehåller transfetter (1). Transfetter är delvis härdade oljor som är skadosamma eftersom de ökar "dåligt" LDL-kolesterol och sänker "bra". Det ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar (2). Soja innehåller mycket fytinsyra (1). 

Fytinsyra gör så att järn och koppar i kroppen inte kan bilda melanin (3). Melanin skyddar huden mot UV-strålning. Melanin ger också ögon, hud och hårfärg sin färg (4). 

Soja kan öka risken för hjärnskada. I soja finns proteashämmmare (1). Proteashämmare används för att behandla HIV eftersom de minskar virus i kroppen (5). Men proteashämmare motverkar matsmältningen av protein, och har orsakat bukspottkörtelinflammtion och undernäring. Sojlecticin och sojsaponiner kan leda till perforerad tarm, andra tarmproblem och immunproblem (1).

Fytoöstrogen i soja kan sänka testosteron, skada det endokrina systemet (hormoner), orsaka hyperthyreos och sköldkörtelcancer (1).

Vitman B-12 tas inte upp av kroppen och ökar behovet av det. Soja ökar också behovet av vitamin D. 
(1). 

Finns någon hälsosam soja?
Fermenterad soja är en helt annan femma. När man fermenterar soja så försvinner fytinsyra och minskar trypsinhämmare (1). Det handlar såklart om moderation. Man blir inte kraftigt överviktig från en hamburgare. Samma med soja. Om du äter ekologisk sojasås en gång om året på kinarestaurangen, så betyder det inte att du kommer få sköldkörtelcancer, tarm- eller hjärtproblem. Problemen visar sig i dem som äter soja hela tiden. Som jag har gjort. HAR. Inte längre!

Miljön
Men soja är inte bra för miljön. Du har väl hört om palmoljans skada? Jag var överraskad över att soja är värre än palmoljan! Mellan 2000 och 2005 skördades 
mer än 130 000 kvadratmeter regnskog i Brasilien, en stor del för sojaproduktion (1). 

Vad betyder det?
Amazonas producerar ca 20 % av jordens syre och är hem till hundratusentals djurarter. Men nästan 20 %% av Amazonas har försvunnit. Inom två decennier kommer ytterliggare 40 % skördats. Intakt producerar Amazonas hälften av sitt regn genom fukten som släpps ut. Men när skogen skördas så försvinner den processen och trän kommer torka ut, dö och skogen blir en öken (1). 

Industriell sojaproduktion använder konstgödsel, pesticider, herbicider, som alla är miljöskadande (1). 

Som effekt av produktion läcker farliga kemikalier ut i skog, sjöar, natur och orsakar födelseskador hos människor (1). 


Som resultat ska jag undvika soja. Men det är svårt för tillverkare "gömmer" soja i innehållsförteckningen.
"Strukturerat vegetabiliskt protein"
"Hydrolyserat vegetabiliskt protein"(1). 

Eller så står det E-nummer (som kan komma från soja).
E426 = sojabönshemicellulosa (6).
E322 = lecticin, emulgeringsmedel från soja (7). 
E306 = antioxidationsmedel från soja (8). 

Dessa ingredienser kan komma från soja
Vitamin E
Blandad tocpherol
Mono- och diglycerider
Vegetabilisk olja
Naturlig smaksättare (9).

Men detta ledde mig till att kolla upp mandelmjölk. Jag fick då reda på att mandelmjölk behöver 1929 gallons vatten per lbs ( 7301 liter per 456 g). Det är 6 gånger mer vatten än vad som används till soja (10).

Så jag kollade upp andra nötter. Och det visar sig att alla mina favvonötter kräver massa vatten. Jag började bli ledsen. Men jag fick påminna mig att jag är helt vegan!
En studie från 2018 på Oxford såg att vegansk diet drog ner upptill 73 % på fotavtrycket. Om alla på hela jorden skulle äta veganskt så skulle ytan använd till animalier minska med 75 %. 
Confidence booster gav forskaren Joseph Poore mig:
“A vegan diet is probably the single biggest way to reduce your impact on planet Earth, not just greenhouse gases, but global acidification, eutrophication, land use and water use.
“It is far bigger than cutting down on your flights or buying an electric car,” he explained, which would only reduce greenhouse gas emissions.
“Avoiding consumption of animal products delivers far better environmental benefits than trying to purchase sustainable meat and dairy."

(1): https://www.smallfootprintfamily.com/why-soy-is-bad-for-you-and-the-planet#ixzz5bgYzodno
(2): https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/fett/transfett 
(3): https://xn--pigmentflckar-jfb.se/anti-pigment/phytic-acid/
(4): http://www.blibrunutansol.com/melanin/
(5): https://www.healthline.com/health/hiv-aids/protease-inhibitors
(6): https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_E-nummer
(7): https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/text-pa-forpackning-markning/allergimarkning
(8): https://www.mat.se/butik/nudlar-med-biffsmak-nissin-100g-1
(9): http://livesoyfree.com/livesoyfree.com/Alternative_Names_for_Soy.html
(10): https://m.huffpost.com/us/entry/us_5952862?guccounter=1

Anyway, mandelmjölk ville jag inte ha. Rismjölk, cashewmjölk och hasselnötsmjölk behöver också mycket vatten. Kokosmjölk tycker jag inte om ensam. Ärtmjölk hade jag kunnat tänka mig, förutom att den tillgängliga varan innehöll tillsatser. Hampamjölk fanns inte. Vad är kvar? Havremjölk!

Men såklart bara havremjölk utan socker och gluten!


Men hur ska jag göra med min älskade sockerfria sojayoghurt och glutenfria sojapasta? 😭
Jo, svaret var att hitta andra liknande produkter och att göra eget!
Det finns tyvärr ingen annan glutenfri low-carb spaghetti. Men det finns tre andra av Barilla som jag har provat och gillar!
Barilla Penne Lenticchie Rosse 250 g 27.90 kr Willys
Barilla Fusilli Lenticchie Rosse 250 g 27.90 kr Willys
Barilla Casarecce di Ceci 250 g 27.90 kr Willys

Lecker, lecker, lecker! 🤤
Ooooch yoghurt? Ja, det är det som de receptet är på.
Om du har läst veganska kokböcker innan så har du sett veganska yoghurtrecept. De består av nötter och dyyyra probiotikapulver. Det skippar jag! Jag skrev om förpackningar i detta blogginlägg och hur kartong och papper är det bästa materialet, och därför har jag valt glutenfritt havremjöl i papperspåse av Urtekram. Observera att det blir en tjockare yoghurt, inte lika tjock som grekisk yoghurt, men tjockare än fruktyoghurt. Yoghurten är ju naturell, så den smakar inte alls mycket, lite havregryn. Men det är ju poängen! 😉



Naturell havreyoghurt 
(Jag fick ca 1380 g, ca 1300 ml) 

Ingredienser:
10 dl Urtekram Glutenfree Havremjöl 
9 dl ljummet vatten
2 tsk citronsaft 
4 dl varmt vatten 

Instruktioner:
Blanda noga havremjöl, vatten och citronsaft i en keramikskål med en träsked. Sätt på lampa under spisen. Täck skålen med köksduk, men lämna litet lufthål. Låt stå i 24 timmar. Rör om om det bildas skorpa. Häll smeten och vatten i en mixer. Mixa i 3 minuter. 

Förvaring: Häll i skål och förvara i kylen.


Tschüss!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar