lördag 14 juli 2018

Oeufs brouillés

”Voulez-vous coucher avec moi?” Det är en av de första sakerna jag tänker på när jag hör ”Frankrike”. Jag pratar såklart om den roliga scenen i Friends, ”The One Where Ross and Rachel Take a Break”, (S03E15), när Monica säger att hon kan lite franska på en dejt med en man som talar franska, och säger den frasen. Han skrattar och Monica frågar varför. Han säger att hon frågade om han ville ha sex med henne. Det måste vara därför hon får sån bra service på Café Maurice!

Men, till receptet: Oeufs brouillés! 
Vad är det? Oeufs betyder ägg, och brouillés betyder rörigt. Japp, det är helt enkelt en fransk äggröra!

Frankrike firar ju Bastilledagen eller 14:e juli eftersom det var början på franska revolutionen. Tänk hur världen skulle se ut om det inte hänt? 😱

En sak som irriterar mig, dock. I boken ”Bonniers kokbok” så är titeln ”Fransk äggröra”. Jag fick själv googla mig till titeln på franska. Är det bara jag som tycker det är störande i kokböcker eller online när det står så? 

Originalt recept är från


Oeufs brouillés
(Jag fick 2 portioner)

Ingredienser: 
Originalt:
2-3 ägg per person
1-1 1/2 msk grädde el. vatten
1 msk smör
salt, vitpeppar

Mitt recept:
6 ägg
2 msk vatten
1 msk rapsolja
1/2 tsk salt
1 tsk torkad persilja
1/2 krm malen vitpeppar 
15 g rumsvarmt Valio Eila Laktosfritt Smör 

Instruktioner:
Knäck äggen i en bunke, vispa sönder dem med en gaffel och tillsätt grädde eller vatten (inte mjölk). Salta och peppra. Smält hälften av smöret i en tjockbottnad kastrull, häll i äggen och ställ kastrullen över svag värme eller i vattenbad. Håll massan i rörelse så att äggröran stelnar så jämnt som möjligt. Använd en plan träsked som kommer åt botten och kanten. Tag kastrullen från värmen när äggröran är krämig till konsistensen, rör ned resten av smöret. Servera äggröran genast. Äggröran kan serveras med olika tillsatser t. ex. hackad persilja, dragon, körvel eller gräslök som strös i den färdiga äggröran. Hackad tryffel rörs ned i smeten från början. Smörfrästa champinjoner och räkor eller finhackad och fräst kycklinglever  och litet persilja eller smörfrästa kronärtskocksbottnar i bitar kan blandas nen i den färdiga äggröran.

Mina instruktioner:
Värm en spisplatta på medelvärme. Vispa lätt upp ägg, vatten, rapsolja, salt, persilja och vitpeppar i en skål. Häll smeten i en 3-liters kastrull. Rör om konstant med en träsked i 30-31 minuter. Ta bort kastrullen. Rör i smör. Servera varmt. 

Förvaring: Häll i skål, täck med aluminiumfolie och förvara i kylen. 


Tschüss!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar