tisdag 26 juni 2018

Vitkålsris

När jag först såg ordet ”vitkålsris” för ca 1 vecka sen så var jag förvirrad. Är det ris med vitkål? 

Nej, det är det inte. Det är helt enkelt finriven vitkål. Eller ”grönhydrater” som ICA kallade det. https://www.ica.se/halsa/artikel/8-nyttiga-recept-med-gronhydrater/

Jag har använt vitkålsris i bl.a. mitt nästa recept, Grön ärt- och vitkålssoppa.



Vitkålsris
(Jag fick ca 2125 g)

Ingredienser:
1 vitkålshuvud (~ 2910 g)

Instruktioner:
Lägg vitkålen med roten uppåt. Skär snitt med en vass kniv där de yttersta bladen börjar. Dra bort de gröna och smutsiga första lagren. Skär snitt runt roten och släng. Skölj vitkålen noga i ett durkslag. Skär snitt där bladen börjar. Dra bort bladen. När vitkålshuvudet är litet, skär bort bladen runt roten. Ta mittensektionen med roten och skär bort det mesta av undersidan. Häll blad, och eventuellt riv dem, i en mixer. Mixa i ca 1 minut.  

Förvaring: Lägg i plastlådor och förvara i frysen.




Tschüss!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar