tisdag 12 juni 2018

Peanut Butter Chocolate Chip Cookies

Idag är det Peanut Butter Cookie Day!   De mest kända jordnötssmörskakorna är med chokladbitar i och är goda för de har mitt hemgjorda crunchy jordnötssmör i dem.

Originalt recept är från


Peanut Butter Chocolate Chip Cookies
(Jag fick 22 kakor)

Ingredienser:
Originalt:
1 DL STRÖSOCKER
100 G MJUKT MARGARIN
1/2 DL VIT SIRAP
1/2 DL JORDNÖTSSMÖR
1/2 DL FULLKORNSRISMJÖL
1 DL VITT RISMJÖL
1 DL TAPIOKASTÄRKELSE
1 KRM XANTANGUMMI 
1/2 TSK BIKARBONAT
1 DL CHOKLADDROPPAR ELLER HACKAD CHOKLAD

Mitt recept:
100 g rumsvarmt Valio Eila Laktosfritt Smör
6 msk ICA Sötströ 
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk Finax Psyllium
2 msk guarkärnmjöl 
4 msk Risenta Mandelmjöl
1 dl Risenta Kokosmjöl

Instruktioner:
Vispa strösocker, margarin, sirap och jordnötssmör luftigt. Blanda ihop fullkornsrismjöl, vitt rismjöl, tapiokastärkelse, xantangummi och bikarbonat. Tillsätt eventuella chokladdroppar eller nötter. Forma bollar som gräddas i 175°C i 11-14 minuter mitt i ugnen. Testbaka gärna en kaka för att se om du behöver tillsätta mer valfritt mjöl om de flyter ut eller margarin om de är för torra. Kakorna är absolut godast nybakade. 

Mitt recept: 
Rör smör och sötströ mjukt i en skål i 1 minut. Tillsätt jordnötssmör och blanda i 30 sekunder. Blanda bikarbonat, psyllium, guarkärnmjöl, mandelmjöl och kokosmjöl i en annan skål. Tillsätt torra ingredienser och knåda in dem. Låt svälla i 10 minuter. Finhacka chokladen. Tryck in chokladbitarna. Sätt ugnen på 175 grader. Lägg bakplåtspapper på en bakplåt. Forma bollar och platta till dem lite och lägg på plåten. Grädda mitt i ugnen i 12-13 minuter. Ta ut plåten. Stäng av ugnen, öppna ugnsluckan och låt ugnen svalna. Platta till kakorna med en gaffels baksida. Sätt ugnen på 125 grader. Grädda mitt i ugnen i 17-18 minuter. Låt svalna. Lägg kakorna på tallrik. Täck med aluminiumfolie och ställ i kylen i 10 timmar. Servera kallt. 

Förvaring: Förvara i kylen.


Tschüss!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar