fredag 20 april 2018

Hallon- och granatäpplekaka

Historien bakom den här delikata kakan lite rolig! Jag var nyfiken på hur granatäpple smakade, så jag skaffade ett. Jag undrade hur fan jag skulle öppna det och hittade en video som sa att det skulle vara enkelt om jag följde hans instruktioner. https://youtu.be/084ABt9q1n0 

Jag måste ha valt det mesta envisa granatäpplet, för det var fan inte lätt!!! 

Jag bestämde mig efter minst 30 minuter av pickande att alltid köpa frysta granatäpplekärnor! Tipsar om Garants Granatäpplekärnor på 225 g som kostar 15.50 kr på Willys.

Men idéen var att göra endast en hallonkaka, men jag hade för lite hallon. Och så kom jag på att jag hade granatäpplekärnor! Vilken underbar kombination!


Hallon- och granatäpplekaka
(Jag fick 3 portioner, 1 28 cm i dm pajform)

Ingredienser:
500 g frysta tinade hallon
250 g frysta tinade granatäpplekärnor 

Smuldeg:
1/2 tsk malen kanel
4 msk ICA Sötströ
3 msk kokos
1 msk Risenta Sojamjöl 
4 dl Risenta Mandelmjöl 
80 g rumsvarmt Valio Eila Laktosfritt Smör

Instruktioner:
Gör smuldegen: Blanda kanel, sötströ, kokos, sojamjöl och mandelmjöl i en liten skål. Smula ner smöret. Knåda in det tills det blir en deg. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda hallon och granatäpplekärnor i pajformen. Smula över smuldegen. Grädda mitt i ugnen i 15-16 minuter. Låt svalna helt, minst 1 timme. Servera varmt.

Förvaring: Täck med aluminiumfolie och förvara i rumstemperatur.

Tschüss!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar