torsdag 3 augusti 2017

Champinjonsoppa

När jag började pånytt med GI-metoden och letade i min GI-"bibel" efter livsmedel med låga värden så uppmärksammade jag att svamp hade <0 i GI-värde. Eftersom jag inte ätit svamp of any kind så visste jag inte om jag gillade svamp. Det var flera veckor sen, men så upptäckte jag att jag hade färska champinjoner. Jag kom ihåg ett recept på svampsoppa som jag hittat i "Rutiga kokboken" från Ica bokförlag. Receptet "Soppa på blandsvamp" var inte specifikt på vad för svamp som användes, men jag bestämde mig för champinjon. Receptet finns för 1-2 portioner och 4 portioner. Jag valde det för 4, som blev en portion för mig.. Originalt recept är från
https://www.ginza.se/product/rutiga-kokboken-grundkokboken-for-stora-och-sma-hushall-over-1500-recept/660784/


Champinjonsoppa (Jag fick 1 110 cl skål) Ingredienser: Originalt: 2-3 liter färsk, rensad svamp, en eller flera sorter eller 200 g djupfryst eller på burk 2 msk margarin eller smör 2-3 msk vetemjöl 1 liter ljus buljong (fond + vatten) och svampspad 2 dl crème fraiche eller vispgrädde Garnering: Salt, finklippt gräslök Mitt recept: 250 g färska champinjoner
Olivolja 2 msk Kockens Potatismjöl 10 dl grönsaksbuljong (1 Kung Markatta Grönsaksbuljongtärning) 2 dl Valio Eila Laktosfri Matgrädde 10 % Instruktioner: Tina den djupfrysta svampen. Häll av spadet på burksvamp, men spara och använd det till att späda med. Skär svampen i små bitar. Små svampar kan vara hela. Fräs svampen i matfettet tills den är blank och det mesta av vätskan kokat in. Strö över mjölet, rör om och späd med buljongen. Låt soppa koka 10 min. Tillsätt grädden. Smaksätt. Strö över gräslök. Mina instruktioner: Skölj och borsta champinjonerna. Skär i små bitar. Värm upp en djup stekpanna eller kastrull på hög värme. Häll i olivolja och fräs svampen tills de får färg. Häll i potatismjölet och blanda. Flytta stekpannan. Smula ner 1 buljongtärning i en kastrull och häll i mycket vatten. Ställ kastrullen på plattan och blanda tills buljongen lösts upp. Häll i buljongen i stekpannan och salta och peppra. Låt koka i 10 minuter. Tillsätt matlagningsgrädde och blanda. Låt koka i 2-3 minuter till. Låt svalna helt, minst 30 minuter. Servera varmt.

Förvaring: Häll i skålar, täck med aluminiumfolie och förvara i kylen.


Tschüss!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar